Martin van Ammers
Author Martin van Ammers Role Head of SEO

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

GOOGLE PAGE EXPERIENCE UPDATE RAAKT STRAKS ELKE SITE

Published 11 januari 2021 Reading time 4 minutes
GOOGLE PAGE EXPERIENCE UPDATE RAAKT STRAKS ELKE SITE

Het is voor de mobiele prestaties van jouw website belangrijk om met deze update rekening te houden. Een website met een goede ‘page experience’ zal namelijk beter gaan ranken. Bovendien zal er met een visuele indicator aangegeven worden welke websites een goede mobiele gebruikservaring hebben. Hoe en in welke vorm de indicator bij jouw zoekresultaten er uit komt te zien is nog onduidelijk. De update heeft overigens geen impact op het organische desktop verkeer.

Wat is Page Experience?

Page Experience is de benaming voor de factoren die gaan over de daadwerkelijke gebruikerservaring op een pagina. De gebruikerservaring werd al langer gecheckt door Google op mobielvriendelijkheid, HTTPS, Safe Browsing en Intrusive interstitials (schermvullende pop-ups). Hier worden nu de Core Web Vitals aan toegevoegd. Deze bestaan uit 3 factoren:

  • Largest Contentful Paint (LCP): De LCP rapporteert de rendertijd van het grootste element of stuk content dat op de pagina zichtbaar is (met andere woorden: hoe snel zie je de elementen op de pagina verschijnen?). Volgens Google moet de LCP onder de 2,5 seconden zijn voor een goede score.
  • First Input Delay (FID): De FID laat de vertraging tussen de eerste interactie van de bezoeker en de daadwerkelijke reactie vanuit de pagina zien. Ofwel: hoe snel kun je op elementen klikken? Een goede FID-score is volgens Google onder de 0,1 seconden.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): De CLS geeft aan dat er onverwachte verschuivingen zijn van de zichtbare elementen op een pagina (met andere woorden: verschuiven elementen tijdens het laden?). De CLS-score is goed als deze lager is dan 0,1 seconden per pagina.

Page experience en AMP

Met de aankondiging van de Page Experience update kwam ook de mededeling dat de noodzaak van Accelerated Mobile Pages (AMPs), om te kunnen verschijnen in de Top Stories-carrousel, zal gaan verdwijnen. De Page Experience signalen zullen voldoende zijn, waardoor ook pagina’s zonder AMP in Top Stories zichtbaar kunnen gaan zijn. Pagina’s zullen wel nog steeds moeten voldoen aan het inhoudsbeleid van Google Nieuws om hiervoor in aanmerking te komen.

Hoe check ik nu mijn Core Web Vitals Score?

Via Google Search Console kun je inzicht in jouw Core Web Vitals Score krijgen. De stappen:

  1. Log in Google Search Console in
  2. Klik op je ‘Site-vitaliteit. Heb je ‘Slechte URLs’?
  3. Klik op ‘Rapport openen’ bij ‘Mobiel’ en zie waarmee je aan de slag moet.

Hoe wordt een gebruiksvriendelijke website weergeven?

Google is van plan om in de mobiele zoekresultaten websites te onderscheiden die aan alle criteria voor Page Experience voldoen. Dit zal dus worden gedaan aan de hand van een visual indicator. Dit doet Google wel vaker, zoals nu ook bij AMPs (Accelerated Mobile Pages).

 

Voordat de visual indicators worden doorgevoerd zal Google eerst uitvoerig testen wat het effect hiervan zal zijn. De verwachting vanuit Google is niet dat de indicator van grote invloed zal zijn op het gedrag van de zoeker. Toch zal er voor de zoeker straks vanuit de zoekresultaten zichtbaar worden of de gebruikerservaring van een website goed of juist slecht is.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.