Steve Klare
Head of Social Advertising
11 May 2022
4 minuten reading time
TikTok, wie kent dit platform tegenwoordig niet? Met ruim 3 miljoen Nederlandse gebruikers is het op dit moment een enorm populair social platform. Dankzij de hoge engagement en groeipotentie is het ook een kansrijk platform voor bedrijven die hun producten en/of oplossingen onder de aandacht van meer mensen willen brengen. Het gepersonaliseerde TikTok-algoritme dat de For You-feed voedt, maakt de app enorm verslavend voor de gebruikers. Het zorgt ervoor dat jij als gebruiker geen één video meerdere keren voorbij ziet komen. Je feed ververst continue met nieuwe en relevante video’s. Ben je benieuwd naar hoe het TikTok-algoritme in 2022 precies werkt en tips hoe jij je concurrenten kan verslaan op TikTok? Lees dan snel verder.
Volgens TikTok zelf zoeken en ontdekken meer dan 490 miljoen mensen elke maand iets nieuws op het platform. Zoals we net al vertellen, zorgt het gepersonaliseerde algoritme ervoor dat constant nieuwe en relevante content via de gebruikers feed getoond worden. Dit zorgt ervoor dat gebruikers engaged blijven.
TikTok hervormt hoe merken contact maken met hun doelgroep, aankopen stimuleren en succes hebben. De soepele klantervaring naar een aankoop op TikTok wordt beschreven als een ‘oneindige lus’. In plaats van een funnel met een begin- en eindpunt, betreden TikTok-gebruikers de customer journey in het stadium dat het beste aansluit bij hun wensen en behoeften.
Het platform heeft onlangs een wereldwijd onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de rol van TikTok tijdens de retail customer journey. Dit is wat ze vonden:
En daar zien we de TikTok ‘oneindige aankoop lus’. In vergelijking met andere platforms loopt TikTok voorop in elke fase van het klanttraject: bewustwording, overweging en besluitvorming. Merken die enorm succes boeken op TikTok, pushen niet alleen producten en creëren content wanneer het tijd is om te verkopen. In plaats daarvan ontwikkelen ze een consistente aanwezigheid en concentreren ze zich op de rol als maker van entertainment. Succesvolle merken gebruiken hun TikTok Business Account om hun unieke brand-voice te vestigen en een community op te bouwen.
Eerst even opfrissen: wat is een algoritme ook alweer? Een algoritme is een mechanisme dat – op basis van verschillende factoren – bepaalt welke gebruikers welke berichten (eerst) te zien krijgen.
Eén van de belangrijkste ranking factoren van het TikTok-algoritme is het voltooien van video. Elke keer dat een gebruiker een video volledig bekijkt, is de kans groter dat die video wordt voorgesteld in de feeds van andere gebruikers.
Een andere grote invloed op het TikTok-algoritme zijn hashtags en het kijkgedrag van gebruikers. TikTok houdt rekening met het soort video’s dat je bekijkt en uit welke nichegemeenschappen ze komen. Het zal je dan vergelijkbare video’s voorstellen op basis van je content consumptie. Als je bijvoorbeeld geen genoeg kunt krijgen van voetbal, is er goed nieuws: het algoritme zal gerelateerde voetbalvideo’s blijven voorstellen.
Dit zijn de belangrijkste onderdelen van het TikTok-algoritme:
Gebruikersinteracties
Video-informatie
Er is een enorme kans voor bedrijven om te profiteren van het virale karakter van het platform en deze in staat te stellen hun digitale campagnes naar een hoger niveau te tillen. Als afsluiter nog 6 tips je concurrentie te verslaan op TikTok;
Wil je als bedrijf nog meer halen uit TikTok, maar weet je niet precies hoe of wil je gewoon even sparren? Dit doen we graag samen met jou. Je kunt contact met ons opnemen via…