Rosanne van Schaik
Online Marketing Consultant
12 August 2021
4 minuten reading time
De populariteit van TikTok, vroeger musical.ly, is de afgelopen tijd enorm toegenomen. Volgens RTL-nieuws wordt TikTok voor het eerst dagelijks zelfs vaker gebruikt dan Facebook. Ook blijkt uit onderzoek van Newcom dat het aantal Nederlanders tussen de 15 en 19 jaar dat dagelijks op TikTok kijkt is vervijfvoudigd in een jaar tijd. Het wordt dus tijd om dit medium serieus te gaan nemen als marketeer. Maar hoe werkt het precies en wat kan je ermee? Wij leggen het je uit.
De video’s op TikTok hebben een duur van 15 tot 60 seconden. De video’s kunnen worden geliked, maar er kunnen op het social media platform ook berichten worden gestuurd. De TikTok video’s zijn erg populair en worden ook vaak weer op andere kanalen, zoals Instagram en Facebook, gedeeld.
Om de (voornamelijk) jonge doelgroep te bereiken, is het goed om als merk zichtbaar te zijn op . Door met korte, grappige en relevante video’s zichtbaar te zijn onder de doelgroep heb jij hier de mogelijkheid om deze doelgroep aan jouw merk te verbinden.
Een methode om dit te doen is door middel van het inkopen van advertenties. Deze advertenties zijn in de vorm van video’s, waardoor ze goed aansluiten op het kanaal. Je kunt je eigen muziek onder de video zetten of een keuze maken uit de audio-bibliotheek van TikTok.
Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om zelf een bedrijfsaccount aan te maken om te adverteren. Het adverteren gebeurt tot nu toe via bepaalde bureaus die deze toegang al wel hebben. De verwachting is dat het aanmaken van een bedrijfsaccount binnenkort ook mogelijk wordt in Nederland.
Inmiddels hebben wij een aantal campagnes uitgerold voor verschillende klanten op TikTok. Samen met de klant bepalen wij doelen en zetten vervolgens campagnes op om deze doelen te behalen. Via TikTok hebben wij o.a. gewerkt aan doelen rondom conversie en zichtbaarheid. De resultaten van deze campagnes waren wisselend. Zodat jij ook kan leren van onze testen delen wij onze inzichten.
Opvallend is dat de cost per click erg laag ligt (tussen de € 0,06 en € 0,15), maar dat de kwaliteit van het verkeer dat uit de campagnes voortkomt nog niet is wat wij op andere kanalen zien. We zien dat het verkeer uit TikTok gemiddeld korter op de website blijft en een lager conversieratio heeft dan vergelijkbare social mediakanalen als Facebook, Instagram en Pinterest.
De lagere conversieratio is te verklaren doordat er binnen TikTok momenteel enkel nog op een impressie- of clickdoelstelling gestuurd kan worden en niet op een conversiedoelstelling zoals we op andere kanalen vaak zien.
Tot nu toe hebben wij een aantal campagnes via TikTok ingezet en de resultaten zijn nog wisselend. Voor Hogeschool Utrecht hebben wij bijvoorbeeld een campagne gedraaid met een traffic doelstelling gericht op potentiële studenten. Doordat wij ons hier op een relatief jonge doelgroep richten is TikTok een geschikt kanaal dat hier goed bij aansluit.
De bereikscijfers geven ook een goed beeld van hoe de doelgroep op TikTok eruitziet. In deze campagne lag 75% van het bereik tussen de leeftijdscategorie 18-24 en 25% tussen de leeftijdscategorie 13-17. Daarnaast zien we dat we relatief veel vrouwen bereiken. Twee derde van alle impressies zijn uitgeserveerd onder vrouwen. Binnen deze campagne hebben we ook getest met twee soorten video’s; een algemene video over de Hogeschool Utrecht en een video die de online open dagen promoot. Vanuit de campagne zijn vervolgens ook wat aanmeldingen voor deze online open dagen gekomen, terwijl dit geen primaire doelstelling was.
Dat we op TikTok niet alleen jongeren kunnen bereiken laat de campagne van New York Pizza zien. In de campagne van New York Pizza hebben we de targeting ingesteld op 18+. We zien dat we hier een prima bereik kunnen realiseren onder de verschillende leeftijdscategorieën. In totaal hebben we 62% van de impressies uitgeleverd in de categorie 18-24, 18% in de categorie 25-35, 13% in de categorie 35-44 en nog een klein deel in de categorie 45+.
Een van de nadelen aan adverteren op TikTok die we nu zien is dat er nog weinig controle is over de advertenties die je op TikTok kunt draaien. Het is niet mogelijk om je eigen advertentie-account te maken en je bent afhankelijk van partijen die partners zijn van TikTok. Hierdoor merk je dat het wat langer duurt om een campagne live te krijgen en het wat lastiger is om snel te schakelen als er een kleine wijziging gedaan moet worden.
Een ander nadeel zijn de mogelijkheden die TikTok nu te bieden heeft op het gebied van targeting en optimalisatie. Zo is het qua targeting binnen Nederland enkel mogelijk om heel Nederland te targeten en bijvoorbeeld niet een bepaalde provincie of regio te selecteren. Daarnaast zijn de targetingmogelijkheden qua doelgroepen ook vrij beperkt. Er kan enkel getarget worden op interesses die heel breed zijn zoals food & beverages, games of pets. Daarbij komt dat je qua optimalisatie ook vrij beperkt bent. Er zijn namelijk weinig doelstellingen beschikbaar om op te sturen. Sturen op video views, zoals we gewend zijn van andere social kanalen, kan bijvoorbeeld niet.
Naast nadelen zien we ook veel voordelen aan het adverteren op TikTok. Zo kan je nu profiteren van relatief goedkope veilingprijzen op een snelgroeiend kanaal. Door de lage CPM en CPC tarieven kan je voor weinig budget een hoog bereik generen en veel traffic naar je website realiseren. Daarnaast is TikTok ook een goed kanaal om jonge doelgroepen te bereiken. Nu het aandeel jongeren op kanalen als Facebook steeds meer afneemt is deze doelgroep nu juist goed te bereiken op TikTok. Daarnaast kan het adverteren ook helpen om jouw organische bereik op TikTok te laten groeien. Organische video’s kunnen gemakkelijk doorgezet worden als advertentie en helpt om organisch beter zichtbaar te worden binnen het algoritme van TikTok.
Wij doen niets liever! Samen met jou kijken wij naar welk platform het beste past bij jouw doel en stellen we meetbare en schaalbare experimenten op. Ben jij klaar voor nog meer bereik? Neem dan contact met ons op.
Managing Consultant