Rosanne van Schaik
Consultant | Social & SEO
22 December 2022
1min reading time
Situatie
De (grotendeels jonge) doelgroep van de Hogeschool Utrecht is erg actief op TikTok. Daarom zijn er al meerdere TikTok campagnes uitgerold. Een van de optimalisatiekansen vanuit eerdere campagnes was het verbeteren van de uitingen. Een bekende uitspraak van TikTok is “Make TikToks, not ads”. Het gaat er hierbij om dat de content goed aansluit op de content die te vinden is op het platform. Deze video’s kunnen het best “gewoon” met een smartphone gemaakt worden in plaats van met professionele producties.
Strategie
Samen met de HU zijn we in gesprek gegaan over de ontwikkeling van TikTok content. Uiteindelijk is de samenwerking opgezocht met studenten van de Hogeschool voor het maken van content die goed aansluit bij het platform. Om te testen of native ads inderdaad beter worden uitgekeken hebben we meerdere type video’s mee laten draaien; zowel “generieke” promotie video’s die ook binnen andere kanalen worden ingezet als “TikTok specifieke video’s”.
Resultaat
De specifieke TikTok video’s hebben flink beter gepresteerd en behaalden een uitkijkratio die maar liefst 147% hoger lag dan de generieke promotievideo’s. Gezien de grote verschillen is het advies dan ook om de samenwerking met studenten verder te intensiveren en enkel nog te adverteren met native content.
Voorbeelden generieke promotievideo’s
Voorbeelden TikTok specifieke promotievideo’s
Senior Social Consultant