Third Party Cookies verdwijnen - wat betekent dat voor mij?

Isabel Monshouwer

16 September 2021

10 minuten reading time

Begin 2020 heeft Google aangekondigd dat de Third Party Cookies zullen verdwijnen. Dit heeft een grote impact op de hele online wereld. Wat zijn Third Party Cookies ook alweer? Waarom verdwijnen ze en wat zijn de gevolgen? Welke alternatieven zijn er voor jouw organisatie om toch aan de gegevens te komen waar de Third Party Cookie nu voor zorgt? In deze blog geven we je antwoord op deze belangrijke vragen!

 

Terug naar de basis: Wat is het verschil tussen First Party Cookies en Third Party Cookies?

Maar hoe zat het ook alweer? Om dit beter te kunnen begrijpen is het handig om te weten wat zo’n Third Party Cookie precies inhoudt en wat het is verschil is met een First Party Cookie, die wel blijft bestaan.

Wat is een First Party Cookie? 

Bij First Party Cookies worden er cookies aangemaakt door het domein. Deze cookies helpen bij een betere gebruikerservaring. Hierdoor kan de browser verschillende informatie onthouden, zoals wachtwoorden,  gebruikersnamen en producten in een winkelwagentje.

Wat is een Third Party Cookie?

Bij de Third Party Cookie wordt er ook een cookie geplaatst op een domein zonder dat je daadwerkelijk op dat domein bent geweest. Een voorbeeld hiervan is een Google Ads remarketing cookie. De Google ads remarketing cookie kan bij een bezoek aan een website in je browser geplaatst worden. Wanneer je nu andere websites bezoekt, worden jouw bezoeken op andere websites getracked en doorgestuurd naar Google Ads, ondanks dat je zelf niet naar de Google Ads site bent geweest. Google ads is in deze context de derde partij, vandaar “Third party cookie”.

Persoonlijke data wordt met een Third Party Cookie dus opgeslagen en doorgestuurd naar, in dit geval, Google Ads. Ook zij zullen dus beschikken over jouw gegevens. Hierdoor is het voor deze derde partij mogelijk om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

 

Het einde van de Third Party Cookies

In 2023 zullen de Third Party Cookies definitief verdwijnen, maar waarom eigenlijk? General Data Protection Regulation en Intelligent Tracking Prevention zijn twee directe oorzaken van deze gebeurtenis. Wat deze twee begrippen precies inhouden leggen we je hieronder uit.

General Data Protection Regulation

De directe oorzaak is de strengere wetgeving, beter bekend als General Data Protection Regulation (GDPR), is een reden waardoor de Third Party Cookies verdwijnen. GDPR zorgt er namelijk voor dat er eerst specifiek toestemming moet worden gegeven voordat het plaatsen van cookies door een organisatie mogelijk is. 

Voor bedrijven betekent deze verandering dat websitebezoekers niet meer mogen worden getraceerd, waardoor het in kaart brengen van website gedrag haast onmogelijk wordt. Benieuwd wat de andere gevolgen zijn voor jouw organisatie? Lees dan vooral even verder.

Tracking Prevention

De tweede reden van het verdwijnen van de Third Party Cookies heeft te maken met Intelligent Tracking Prevention (ITP). Ook ITP heeft betrekking op de privacy van websitegebruikers. ITP maakt gebruik van algoritmen om trackingcookies na één dag te classificeren en hierna te partitioneren. Dit zorgt ervoor dat de cookies na 30 dagen worden verwijderd. Op dit moment is dit nog niet het geval bij iedere browser. Bij browsers die gebruikmaken van Webkit (IOS) gebeurt dit wel.  

 

Wat zijn de gevolgen wanneer het Third Party Cookies tijdperk eindigt?

De gevolgen van het verdwijnen van de Third Party Cookies is enorm. Met name websitebeheerders en adverteerders zullen duidelijk getroffen worden. Dit omdat tracking en targeting haast onmogelijk worden.

Tracking

Het eerste grote gevolg wanneer Third Party Cookies verdwijnen hangt samen met tracking. Dit heeft een hoop invloed op campagnes van organisaties. Campagnes worden Wanneer deze algoritmisch worden gemanaged hebben zij een hoop conversies en data nodig. Als deze data niet meer (in grote getalen) aanwezig is zal het algoritme, en daardoor de campagne, minder effectief zijn. Dit aangezien het bereiken van de juiste doelgroep dan lastiger wordt.

Targeting

Ook voor targeting heeft het dus zeker gevolgen. Het samenstellen van profielen en daardoor het opbouwen van doelgroepen wordt voor onder andere Google en Facebook moeilijker door het gebrek aan gegevens. Wanneer de Third Party Cookies verdwijnt zal targeting dus lastiger worden en is de kans groter dat de advertenties die je te zien krijgt minder zullen aansluiten bij jouw interesses.

 

Hoe kan ik mij voorbereiden op een toekomst zonder Third Party Cookies? 

Wil je jouw organisatie alvast voorbereiden op een toekomst zonder Third Party Cookies? Wij hebben voor je uitgezocht welke alternatieven jij het beste kunt gebruiken zodat het verzamelen van kwalitatieve data nog steeds mogelijk is.

Alternatieven voor het tracking

TradeDock

Met tools kun je een eind komen. Denk hierbij aan server- en client-side tracking oplossingen, zoals TraceDock. Met TraceDock kun je als organisatie zijnde First Party data verzamelen van websitebezoekers zonder dat je afhankelijk bent van cookies. Daarnaast is het met deze dienst mogelijk om de duur van First Party Cookies te verlengen waardoor data langer zichtbaar blijven. Deze tool is daarom een goed alternatief voor het tracken van websitegedrag.

Facebook Aggregated Event Management

Aggregated Event Management (AEM) is een oplossing van Facebook waarmee websitegedrag van IOS 14-gebruikers kan worden gemeten. Dit Adverteerders op Facebook kunnen hierdoor van één domein tot wel acht verschillende pixelgebeurtenissen of conversies rangschikken op prioriteit. Deze gegevens worden via de Facebook-pixel verzonden.

Wanneer een gebruiker tijdens een conversieperiode meerdere acties onderneemt zal niet elke gebeurtenis verzonden worden. Alleen bij de gebeurtenis of conversie met de hoogste prioriteit, die als organisatie zelf kan worden aangegeven, wordt verzonden.

 

Alternatieven voor targeting

Contextual targeting

Bij contextual targeting worden relevante advertenties getoond op basis van de inhoud van de website, in plaats van op basis van data die behoort bij de websitebezoeker. 

Google Federated Learning of Cohorts

Een ander alternatief is Federated Learning of Cohorts (FLoC). Momenteel maakt Google in hun Chrome browser nog gebruik van Third Party Cookies. Bij FLoC gaat dit anders. Ook bij FLoC worden doelgroepen gemaakt, echter wordt de informatie van een websitebezoeker lokaal, op de browser, opgeslagen en gematched met bestaande doelgroepen. De informatie over de bezoeker wordt dus niet verstuurd naar een advertentieplatform. Anonimiteit wordt daarnaast gewaarborgd door een minimale grootte van doelgroep te hanteren van 735. Dit alternatief voor Third Party Cookies zorgt ervoor dat een internetgebruiker wordt ingedeeld in een groep van gebruikers met dezelfde interesses.

Dankzij een algoritme in de Chrome-browser kunnen adverteerders toch gerichte advertenties plaatsen. Dit is een privacyvriendelijk alternatief aangezien niet een individu wordt getracked, maar een groep.

 

Hoe gaan we verder?

In de toekomst zal er waarschijnlijk steeds minder data beschikbaar zijn voor tracking. We zullen afhankelijker worden van server- en client-side tracking tools, om zo zoveel mogelijk data te behouden. Daarnaast zal er meer nadruk liggen op First Party data aangezien dit wel blijft bestaan.

Ook zullen e-mailcampagnes vermoedelijk belangrijker worden. Wanneer er wordt doorgeklikt via een link in een e-mail naar een site, zullen deze acties wel traceerbaar blijven. Het is hierbij wel belangrijk dat deze persoon al eerder heeft ingelogd op desbetreffende website.

Verder zullen ook andere alternatieven op korte termijn, zoals Google’s Consent Mode en Facebook’s AEM interessanter worden. Hier kun je als bedrijf ook al mee aan de slag. Op langere termijn wordt het voor organisaties ook handig om te kijken naar marketingstrategieën en welke rol First Party data daar in kan spelen.

 

Benieuwd waar we jouw organisatie nog meer mee kunnen helpen?

Wil je meer weten over hoe we samen jouw organisatie online kunnen helpen groeien? Neem dan contact met ons op! Hier kun je alles vinden over wat wij doen op het gebied van online marketing. Je mag natuurlijk ook langskomen op ons kantoor voor een gesprek onder het genot van een kop koffie. We ontmoeten je graag! 

Neem contact op

Benieuwd hoe we je kunnen helpen online te groeien? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!
Dyon Metselaar

Director