PassaSports, het sportplatform achter bekende namen als TennisDirect en RunningDirect, stond begin 2025 voor een enorme uitdaging. De nieuwe webshop, PassaSports.nl, moest in korte tijd duizenden categoriepagina’s krijgen en allemaal voorzien van relevante, unieke SEO-content. Waar normaal een team van copywriters maanden werk zou hebben, koos PassaSports samen met Netprofiler voor een radicale en innovatieve route: AI-gedreven contentautomatisering.
De doelstelling was ambitieus: meer dan 3.000 categoriepagina’s live binnen zes maanden. Een traditionele aanpak zou al snel boven de €120.000 uitkomen gezien de hoeveelheid tijd die copywriters hierin moesten steken en zou veel te lang duren. Bovendien moest de content direct van hoge kwaliteit zijn, uniek, SEO en GEO-proof én passend bij de tone-of-voice van het merk.
De vraag was helder: hoe creëer je duizenden SEO-pagina’s in recordtijd, zonder concessies aan kwaliteit?
Samen met PassaSports ontwikkelde Netprofiler een volledig geautomatiseerde contentworkflow. Niet één standaard AI-oplossing, maar een combinatie van meerdere large language models (LLM’s), ChatGPT, Perplexity en Claude, met elk met hun eigen sterktes.
De hele agent werd getraind o.b.v. de brand-guidelines en tone-of-voice van PassaSports en gefinetuned zodat de output optimaal zou aansluiten. Binnen één maand na de kick-off stond de eerste content live.
Het resultaat overtrof alle verwachtingen:
Deze prestaties maakten het mogelijk om de eerste oude webshops sneller dan gepland te migreren, zonder organisch verkeer te verliezen.
Waar veel bedrijven AI nog voorzichtig benaderen, liet PassaSports zien wat er mogelijk is met een goed doordachte strategie. AI werd hier niet ingezet als vervanging van mensen, maar als vermenigvuldiger van menselijk inzicht en creativiteit.
Het resultaat is content die:
Door generatieve AI slim te combineren met automatisering is contentcreatie niet langer een bottleneck, maar een groeiversneller geworden die kwalitatieve output genereerd.
Deze case bewijst dat SEO-content gecreëerd door AI niet langer van slechte/beperkte kwaliteit is, maar echt waarde toevoegt. Waar vroeger maanden en grote budgetten nodig waren, kunnen merken nu in weken kwalitatieve content produceren. Schaalbaar, meetbaar en winstgevend.
Voor PassaSports betekende dit een vliegende start van hun nieuwe e-commercestrategie. Voor Netprofiler was het de bevestiging dat de toekomst van SEO ligt in de combinatie van technologie, data en menselijke creativiteit.
Wil je CAS zelf ook inzetten om de SEO content-productie te versnellen? Plan jouw persoonlijke demo of lees meer informatie in het volgende bericht.