5 zaken die je tegenwoordig van een goed online marketingbureau mag verwachten
De reclamewereld kent een lange geschiedenis, echter kennen we online marketing in zijn huidige vorm nog niet zo heel lang. Hoewel de veranderingen binnen online marketing op verschillende vlakken elkaar in rap tempo opvolgen, zijn er ook veel zaken die juist heel langzaam lijken te veranderen. Wat mag je tegenwoordig van een online marketingbureau verwachten? Volgens ons in ieder geval de volgende 5 zaken.
1. Transparantie
Voor steeds meer bureaus is het vanzelfsprekend om volledige transparantie te bieden binnen de online marketing support. Toch gebeurt dit nog niet overal. Waarom is transparantie zo belangrijk? Wanneer er geen transparantie is, dan kan er iets te verbergen zijn. Transparantie is er op vele gebieden. Bijvoorbeeld op het gebied van mediakosten. Het komt nog regelmatig voor dat facturatie van de mediakosten via het bureau verloopt. Dit in plaats van rechtstreeks van mediapartner naar adverteerder. Dit is op zich niet erg. Zolang de facturen van de mediapartner en het bureau maar 1-op-1 overeenkomen en niet dat er een bepaald percentage afgeroomd wordt zonder weten van de klant. Zorg er als adverteerder altijd voor dat je mediafacturen rechtstreeks betaalt. Niet alleen blijf je zo in control, ook is het een mooie efficiëntieslag. Het is onnodig dat een bureau dat niks verdient aan media hier tussen gaan zitten. De handeling van deze facturen kost alleen maar tijd en daarmee managementbudget. Door deze schakel eruit te halen bespaar je dus direct! Online marketingbureaus die niet aan media verdienen, werken vaak met een urenmodel. Van tevoren maakt het bureau met de adverteerder afspraken over het benodigde budget. Hartstikke transparant zou je zeggen. Echter, is het belangrijk dat de afgesproken uren ook daadwerkelijk gemaakt worden. Bleek dit niet nodig? Neem de uren dan mee naar een volgende campagne of maand. Het kan ook zo zijn dat er meer tijd nodig is dan begroot. Ook dan is het redelijk als het bureau dit aangeeft en met de adverteerder tot een nieuwe afspraak komt. Dit zonder te vragen of een bureau elk kwartier of half uur kan verantwoorden, kan het geen kwaad om regelmatig even te polsen wat er zoal gedaan wordt van het budget en of er nog voldoende is.
2. Onafhankelijkheid
Vrijwel alle online marketingbureaus zeggen transparant te zijn. De praktijk blijkt weerbarstiger. Transparantie en onafhankelijkheid gaan vaak hand in hand. Bureaus die niet of beperkt transparant zijn, zijn meestal ook niet onafhankelijk. Een onafhankelijk bureau geeft oprecht en eerlijk advies. Keuzes voor media moeten gemaakt worden op basis van doelstelling en doelgroep. De keuze of de volgende euro bij Google, DPG of een regionale partij terecht komt, mag niet gemaakt worden vanuit commercieel belang, maar moet gemaakt worden in het belang van de adverteerder. Mediakeuzes worden helaas nog regelmatig gemaakt op basis van inkoopafspraken die gemaakt zijn met mediapartijen. Binnen de (offline) reclamewereld werden vroeger heel veel afspraken gemaakt. Maar ook nu benaderen publishers de consultants van de bureaus hier nog altijd proactief mee. Wanneer aan de afspraken voldaan wordt, kan het bureau aan het einde van het jaar een flinke kickback fee tegemoet zien. Leuk voor het bureau, maar daarmee is doorgaans niet de beste keuze voor de adverteerder gemaakt tijdens de campagnes. Een bureau dat alleen maar gemotiveerd is om het budget koste wat kost uit te geven bij een specifieke partij, optimaliseert de campagne en de budgetallocatie vrijwel nooit meer. Het eigen (commerciële) belang staat immers voorop. Geen idee of jouw bureau afspraken heeft met publishers? Vraag dit na. Soms kan het helemaal geen kwaad om afspraken te maken met partijen. Dit omdat je bijvoorbeeld een hele specifieke doelgroep hebt, in een gewilde periode wil adverteren of daarmee een fikse korting kan bedingen. Zolang het maar in overleg gaat en eventuele kortingen bij de adverteerder terecht komen.
3. Maximale inzet
In principe is een adverteerder een opdrachtgever en het bureau de opdrachtnemer. Het bureau is eigenlijk niet meer dan een leverancier. In het ergste geval kan er sprake zijn van een ongelijke verhouding waarbij miscommunicatie, irritatie en starheid op de loer liggen. Heel kort door de bocht kan een campagneplan in de ogen van de adverteerder soms niet snel genoeg zijn opgeleverd, is het niet innovatief genoegen en/of te duur. En op vrijdagmiddag was er ook al niemand meer te bereiken. Van de andere kant kan het bureau vinden dat de adverteerder onvoldoende begrijpt hoeveel tijd een plan maken kost. Heb je twee nieuwe experimenten voorgesteld en toch is het niet innovatief genoeg en kosten deze mooie ideeën nou eenmaal wat meer geld. Of dat je nooit bereikbaar bent, valt natuurlijk ook wel mee. Deze vrijdag begon de borrel alleen wat eerder dan normaal. De oplossing? Meer samen doen. Zie elkaar als collega’s die samen optrekken en een gemeenschappelijk doel nastreven. Werk samen aan de plannen als sparringpartners en geef allebei input op strategisch dan wel operationeel niveau. Door veel meer samen te doen, sta je allebei achter de plannen en daarmee de experimenten en budgetverdeling. De kans op verkeerde verwachtingen of miscommunicatie wordt hierdoor een stuk kleiner. Niets is leuker dan samen te werken met een fijne collega. Zo krijg je van beide kanten maximale inzet. En belt jouw “nieuwe” collega vrijdagmiddag om 17:30 met een allerlaatste verzoek? Consider it done.
4. Creatieve oplossingen
Van een volwassen online marketingbureau mag je ook verwachten dat zij buiten de gebaande paden gaan. Dat zij strategieën en campagnes bedenken die verder gaan dan de basisfunctionaliteiten van de tools.
Een paar ideeën:
1. Voor een klant met als doelstelling om zoveel mogelijk kaartjes te verkopen voor concerten en voorstellingen. Hierbij kun je op basis van een feed gedurende de laatste 4 uur voor aanvang de betreffende niet uitverkochte voorstelling pushen op kanalen als Instagram, Facebook en digital out of home. Hierbij kun je een korting aanbieden om zo ook de laatste stoelen te vullen. Bij een goede inrichting kan dit volledig geautomatiseerd. Met digital out of home kun je er voor kiezen om in de directe omgeving van de locatie ads te serveren.
2. Voor een adverteerder die de ad recall wil verhogen zet je bijvoorbeeld een YouTube storytelling campagne op. Uit onderzoek van Google blijkt dat een aanpak waarbij advertenties in een geplande reeks aan de kijker worden getoond, voor 74% meer ad recall zorgt dan een enkele advertentie van 30 seconden. En door de relatief lange aandachtsspanne die mensen hebben op YouTube, is juist dit advertentieplatform uiterst geschikt voor storytelling. Een beproefde aanpak is om te starten met een spot van 15” die wordt opgevolgd met een verdiepende spot van 30-60”. Kijkt men deze tweede video uit, serveer dan nog een bumper ad van 5” waarin je experimenteert met een iets meer conversie gedreven boodschap.
Op deze manier bied je net dat beetje extra en blijf je innovatief. Samen met de adverteerder op zoek naar nieuwe, creatieve ideeën die dan ook nog eens succesvol blijken te zijn, is de key voor een mooie samenwerking.
5. Experimenten
Zeker online performance bureaus gebruiken experimenten als de manier om bewijsvoering te verzamelen en hiermee het risico te verlagen. Niet alleen bureaus doen dit, ook start-ups zijn hier bekend mee. Veel bedrijven hebben niet de budgetten om vanaf het begin veel te investeren en moeten eerst ontdekken wat goed werkt. Met een methodiek als test-learn-scale kun je dit snel en laagdrempelig doen. Experimenten hebben een wetenschappelijke basis; je formuleert een hypothese op basis van ervaringen of aannames waarna je een experiment opzet om dit te valideren. Echter worden experimenten niet wetenschappelijk onderbouwd. Het aantal responses ligt doorgaans veel lager. Uit een experimenten halen we inzichten maar geen significante resultaten. Op basis van deze inzichten kunnen we bijv. de controlevariant van het experiment behouden en verder itereren op de testvariant. Experimenten kunnen op alle vlakken van online marketing betrekking hebben. Denk aan; features, tools en werkwijzen. Het voordeel van een methodiek als de test-learn-scale is dat je in een vroeg stadium inzichten verzamelt en daarmee ook eerder weet of je moet opschalen of itereren. Je bent constant bezig met sleutelen, maar je krijgt ook steeds meer voor ogen waar je naar toe moet. Experimenteren is daarmee een absolute voorwaarde. Bovenal mag je natuurlijk verwachten dat het bureau zijn best doet om een bepaald resultaat te behalen. Dit kunnen zowel branding- als performance doelen zijn. Ingeval alle voorgaande zaken goed worden uitgevoerd kan een goed resultaat bijna niet uitblijven. Kortom, je mag veel verwachten van een online marketingbureau. Echter is een goede relatie tussen adverteerder en online marketingbureau de basis van alles. Wanneer je elkaar ziet als collega’s in plaats van opdrachtgever en opdrachtnemer heb je de grootste kans op resultaat en is het ook nog eens leuk om samen te werken. Een win-winsituatie dus!
Met ons het avontuur aangaan?
Nu er steeds meer Online marketingbureaus zijn, is het belangrijke de juiste partner voor jou te kiezen. Wij hebben nu de 5 belangrijkste zaken waar je op moet letten op een rijtje gezet. Wil jij zien hoe wij deze 5 zaken in de praktijk brengen en samen mooie campagnes gaan creëren? Als collega’s onder elkaar zoeken wij het graag uit. Neem contact met ons op en wie weet spreken wij elkaar snel!