Verkrijg meer verkeer met SEO A/B testen
A/B testen, de meeste mensen weten wel wat het inhoudt. Maar dat je dit ook voor SEO kunt inzetten, is bij veel mensen niet bekend. Het werkt dan ook net even iets anders. In dit artikel leggen we je uit wat SEO A/B testen is en hoe jij het voor jouw site kunt inzetten om meer verkeer te krijgen uit je huidige posities.
Wat is SEO A/B testen?
De naam zegt het al, SEO A/B tests zijn erop gericht om de prestaties van je website in de organische resultaten van zoekmachines als Google te verbeteren. In veel gevallen focussen we ook op hoe een site gepresenteerd wordt in de zoekresultaten, maar je kunt ook de impact van verschillende onpage-factoren testen. Dit met als doel om de ‘click-through-rate’ (CTR) te verhogen, maar soms ook de zichtbaarheid of de positie te verbeteren van een bepaalde pagina of op een bepaald keyword.
Hoe verschilt dit ten opzichte van gewone A/B tests?
A/B tests ken je waarschijnlijk wel vanuit een andere tak van online marketing, conversie optimalisatie (CRO). Maar dit is niet hetzelfde. Bij een reguliere A/B test, test je twee verschillende versies van dezelfde pagina. Bij SEO kan dat eigenlijk niet omdat je niet twee versies van dezelfde pagina in Google krijgt. Daarom delen we bij SEO testen verschillende pagina’s op in een test-variant of groep en vergelijken we die met een control-variant. Het is ook mogelijk om de impact van een test te monitoren aan de hand van een pre-post analyse, maar die is minder betrouwbaar vanwege schommelingen in positie of bijvoorbeeld seasonality.
Een ander belangrijk verschil is het doel van de tests. Bij CRO willen we de bezoekers die op de website komen, zo snel mogelijk laten converteren. Daarom voeren we tests uit, zoals aanpassingen in de navigatie of Call-to-actions, het plaatsen van bepaalde buttons of we testen bijvoorbeeld met verschillende afbeeldingen op een pagina. Bij SEO is het doel van een A/B test juist om meer bezoekers naar de site krijgen, maar niet zozeer gericht op de conversie. Daarom is een SEO A/B test ook gericht op hele andere zaken, zoals metadata, H1 kopjes, de positie van content en links of bijvoorbeeld het toepassen van structured data.
Waarom wil je SEO A/B testen?
Er zijn een aantal hele goede redenen om met SEO A/B tests aan de slag te gaan.
1. Het verhogen van je organische verkeer
Sta je eenmaal in de top 3 van Google, dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk verkeer naar je site trekken. Met een SEO A/B test kunnen we achterhalen wat mensen over de streep kan trekken om toch op jouw resultaat te klikken. Stel dat je met slechts 10 pagina’s al zo’n 10.000 bezoekers naar je website trekt. Een stijging in CTR van 10% op deze pagina’s betekent dat je vrij eenvoudig 1.000 extra bezoekers per maand kunt verkrijgen.
2. Validatie van best practices
SEO kent vele best practices, maar of die altijd opgaan is soms weleens de vraag. Helpt het bijvoorbeeld echt om een exact keyword in de H1 te gebruiken? En moet die altijd aan het begin van de H1 staan voor zoveel mogelijk impact? Als je daarover twijfelt, dan kun je het ook gewoon testen.
3. Inzicht in je doelgroep(en)
Waarmee kun jij je klanten echt verleiden? Wat resoneert bij je doelgroep? En waar knappen ze op af? Het is allemaal te testen. ‘Gratis retour’ vermelden in de meta description van je webshop? Misschien zorgt dat juist voor minder clicks. Bied je de volledige collectie aan van een bepaald kledingmerk, dat kan liefhebbers juist over de streep trekken om op jouw resultaat te klikken, zelfs als je niet eens nummer 1 bent.
4. Bonuseffect: betere posities
Heb je een pagina of website met een gemiddeld hoge CTR, dan ziet Google dat ook. Het is geen directe ranking factor, maar websites die veel verkeer trekken en een gemiddeld hoge CTR hebben, kunnen daardoor ook als een relevanter resultaat beschouwd worden door Google. Uiteindelijk kan het dus ook zorgen voor betere posities in Google.
Wat kun je dan zoal testen?
Eigenlijk kun je vrijwel alle onpage factoren testen, zolang het maar impact heeft op je kliks, zichtbaarheid of positie. Denk bijvoorbeeld aan:
Metadata, zoals de titel en omschrijving van je zoekresultaten.
Het gebruik van headings in je content
Structured data die je kunt toepassen, zoals product data en FAQ data.
Thumbnails of image carrousels in je zoekresultaten.
Het toepassen van breadcrumbs
Na het opstellen van een hypothese, kunnen we kijken of een test positief of negatief uitpakt. Een negatieve impact kan ook leerzaam zijn, zo kom je er in ieder geval achter wat niet werkt. Het liefst heb je natuurlijk wel een positieve impact.
Voorbeeld: vermeld het belangrijkste keyword direct in de meta title?
Voor JBL hebben we het exacte keyword gebruikt in de meta title voor de categoriepagina ‘bluetooth speakers’. Omdat dit het belangrijkste keyword was, hebben we deze vooraan in de meta title vermeld. Dit zorgde voor een stijging in clicks van 12%. Wat opvallend was, is dat de gemiddelde positie juist wat lager was uitgevallen en het aantal clicks over de gehele site juist was afgenomen. Geheel tegen de trend in liet deze test dus een positieve impact zien.
Voorbeeld: Plaats het exacte keyword direct in de H1
Voor een andere klant hebben we het exacte keyword direct in de H1 gezet. De pagina ging over ‘leningen voor zelfstandigen’, dit hebben we aangepast naar: ‘zzp lening: persoonlijke lening voor zzp’ers’.
Na het doorvoeren van deze test zagen we dat de gemiddelde positie van gemiddeld 2,5 naar 1,4 ging. Hiermee hebben we bewezen dat de H1 nog altijd een ranking factor is in het Google algoritme. De CTR op dit specifieke keyword ligt nu zo’n 50% hoger, waardoor we tientallen kliks per maand extra krijgen uit één zoekopdracht!
Omdat beide tests positief uitpakte, kunnen we onderbouwen waarom we het liefst een keyword vooraan in een meta title of H1 willen zien. Gezien de resultaten, zouden we dit voor alle pagina’s moeten doorvoeren. Maar ook dan is het goed om het te blijven testen. Want als het in één situatie werkt, wil dat niet zeggen dat het in alle gevallen op gaat.
Ben jij nieuwsgierig naar onze werkwijze en lijkt SEO A/B testen een interessante stap voor jouw bedrijf? Neem dan contact op. We vertellen je er graag meer over.