ChatSpot vs. ChatGPT: welke ai-tool heerst in crm en marketing?
Ontdek ChatSpot, de gloednieuwe AI-tool gelanceerd door HubSpot. De tool is gratis en te gebruiken zonder HubSpot account, al ligt de echte kracht in de koppeling met het HubSpot CRM. Deze tool combineert namelijk de krachten van ChatGPT en HubSpot. Jij hebt de controle: gebruik ChatSpot net zoals ChatGPT, of stuur op specifieke CRM-taken.
Achtergrond van AI
AI-tools, oftewel kunstmatige intelligentie-tools, zijn slimme softwaretoepassingen die geavanceerde algoritmes en machine learning benutten voor taken die normaliter menselijke intelligentie vragen. Denk hierbij aan patroonherkenning, besluitvorming en automatisering. In onze moderne wereld zijn deze tools van enorm belang, omdat ze efficiëntie verhogen, kosten drukken en gloednieuwe mogelijkheden openen in uiteenlopende sectoren, denk hierbij aan de gezondheidszorg, finance, transport en entertainment.
De evolutie van AI is opvallend. Vanaf de theoretische concepten in de jaren '50 is AI uitgegroeid tot een praktisch hulpmiddel dat dagelijkse taken versimpeld en productiviteit verhoogd. Deze vooruitgang heeft o.a. geleid tot een doorbraak op het gebied van spraakherkenning, beeldverwerking en zelfs autonome voertuigen. De toekomst van AI belooft nog meer innovatie en integratie in ons dagelijks leven, met daarbij ook voortdurende ontwikkelingen op ethisch en privacy gebied naast de technologie zelf.
Wat doet ChatSpot?
ChatSpot bundelt de kracht van Chat-GPT met HubSpot CRM.
Met deze splinternieuwe AI-chatbot kun jij diverse taken uitvoeren. Voeg moeiteloos contacten toe aan je CRM, genereer aangepaste rapporten, vat HubSpot-gegevens samen, en stel doeltreffende, persoonlijke marketingberichten en e-mails op.
Dit alles levert aanzienlijke tijdsbesparingen op voor marketing- en salesteams. In plaats van rond te struinen op verschillende locaties om rapporten te creëren op basis van jouw HubSpot-gegevens of onderzoek te doen naar concurrenten, vraag je simpelweg aan ChatSpot.ai om de informatie voor je samen te stellen in de chat.
ChatSpot in gebruik
Hieronder hebben we enkele voorbeelden van ChatSpot in gebruik.
ChatSpot is een goede tool om in te zetten voor een tal aan onderwerpen. Een hiervan is bijvoorbeeld een concurrentieonderzoek. Hieronder hebben we ChatSpot gevraagd welke keywords HubSpot inzet voor PPC.
Hoe werkt het? Je vult een het domein van een concurrent in. Op basis van dit domein gaat ChatSpot opzoek naar keywords waarop ze ranken. Hierbij wordt in een tabel de positie, maandelijks zoekvolume en CPC getoond.
Een andere functie is het genereren van afbeeldingen. Je kan hierbij ook een specifieke stijl aangeven waarin je de afbeelding wil. Bijvoorbeeld: digital art, sketch, retro en anime. Je pakt het template met de stijl waar je naar op zoek bent. Je beschrijft wat je in de afbeelding wil zien en ChatSpot gaat ermee aan de slag. Zie hieronder een voorbeeld.
Je kunt ChatSpot ook inzetten voor het verzamelen van belangrijke informatie van een organisatie. Dit wordt vervolgens overzichtelijk weergegeven in een tabel. Je voert de organisatie in waarover je meer informatie wilt. ChatSpot gaat met deze informatie aan de slag en geeft je een overzichtelijke samenvatting met de belangrijkste punten van het bedrijf. Zie hieronder een voorbeeld.
Voordelen van ChatSpot
- Uitkomsten worden overzichtelijk weergegeven
- ChatSpot heeft een bibliotheek aan prompt templates welke je kan gebruiken ter inspiratie. Dit werkt erg prettig, zo hoef je zelf niet per se tijd te spenderen om de beste prompts te creëren.
- De Image generation feature werkt goed en heeft een uitgebreide selectie aan stijlen. In ons opzicht een goed gratis alternatief voor een tool als MidJourney.
- Je kunt data van ChatSpot ontvangen in een Google Doc, Sheet of Slide Deck. Ook is het mogelijk om hier wekelijkse of maandelijks rapportages van op te sturen.
- Je kan emails en blogs als voorbeeld uploaden zodat ChatSpot dezelfde schrijfstijl zal aanhouden.
Nadelen van ChatSpot
ChatSpot is een HubSpot feature welke nog in de BETA-fase is. Er wordt dus nog druk aan gewerkt waardoor deze nog niet ‘volledig’ is. Een paar punten waar wij tegen aan liepen in het gebruik ervan:
- De tool is gevoed met een Amerikaanse database. Dit merk je vooral in de functie voor het opzoeken van nieuws over een bedrijf. Als je Nederlandse bedrijven hierin zet krijg je alleen artikel van Amerikaanse uitgevers. Dus deze zijn niet altijd het meest actueel of relevant.
- Het werkt met een OpenAI API, dit betekent dat alle data die je via een prompt aan ChatSpot geeft ook naar OpenAI gaat, die hun data buiten de EU host. Jouw gebruikte prompts worden na 30 dagen automatisch verwijdert, maar waar ChatSpot zich in onderscheid op het gebied van CRM, inzicht in je database en op maat gemaakte marketing/sales oplossingen is dit dus niet geheel volgens de EU-privacy regels.
- We kwamen vaak prompts tegen die niet werkte in ChatSpot, maar wel in ChatGPT.
- Je kan geen verschillende chats hebben zoals bij ChatGPT. Hierdoor kan je onderwerpen niet gescheiden houden van elkaar.
- ChatSpot onthoudt niet de geschiedenis van een chat. Je kunt dus niet verwijzen naar eerdere berichten zoals dat met ChatGPT wel kan.
- De template prompts werken momenteel alleen nog in het Engels
HubSpot Partner
ChatSpot is erg gebruiksvriendelijk. Wil jij een duwtje in de goede richting of eens vrijblijvend advies over de mogelijkheden van ChatSpot voor jouw organisatie? Plan vrijblijvend een afspraak met ons in!