Dyon Metselaar
Author Dyon Metselaar Role Director

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Het belang van research binnen digital marketing: Hoe je YoY-groei kunt herstellen met datagedreven beslissingen

Published 23 september 2024 Reading time 5 minutes
Het belang van research binnen digital marketing: Hoe je YoY-groei kunt herstellen met datagedreven beslissingen

In deze blog ontdek je hoe gericht research je bedrijf kan helpen om kansen te grijpen.

In een tijd waarin groei niet meer vanzelfsprekend is en digitale marketing steeds complexer wordt, lopen veel bedrijven vast door tegenvallende YoY-resultaten en een gebrek aan een duidelijk actieplan om dit te keren. Voor organisaties die digitaal echt willen doorbreken, is research en gevalideerde inzichten één van de belangrijke pilers om de volgende stap te zetten en hun groeipotentieel te benutten.  In deze blog ontdek je hoe gericht research je bedrijf kan helpen om kansen te grijpen. 

De uitdaging van onderbuikgevoel vs. data 

Veel bedrijven vertrouwen nog steeds op intuïtie of onvolledige data wanneer ze hun marketingbeslissingen nemen. Dit leidt tot campagnes die niet altijd aansluiten op de juiste doelgroep, met suboptimale resultaten als gevolg. Research stelt je in staat om datagedreven beslissingen te nemen, gebaseerd op concrete feiten in plaats van aannames. Door bijvoorbeeld segmentatie op basis van gedrag en interesses toe te passen, verbeter je niet alleen je targeting, maar ook de relevantie van je marketingcommunicatie​. 

Voordelen van goed marketingonderzoek 

Door te investeren in research, creëer je de basis voor een meer strategische en effectieve aanpak van je marketing. Enkele voordelen zijn: 

  • Inzicht in je klant: Het begrijpen van je klant vormt de kern van een succesvolle strategie. Zonder dit inzicht loop je het risico om de verkeerde doelgroep te benaderen met irrelevante communicatie​;
  • Strategische beslissingen: Sterke data-analyses helpen je om je huidige klantbestand in kaart te brengen en kansen en problemen bloot te leggen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van nieuwe campagnes of het aanpassen van je productaanbod, research geeft je meer zekerheid dat je de juiste keuzes maakt​; 
  • Strategische beslissingen: Sterke data-analyses helpen je om je huidige klantbestand in kaart te brengen en kansen en problemen bloot te leggen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van nieuwe campagnes of het aanpassen van je productaanbod, research geeft je meer zekerheid dat je de juiste keuzes maakt​; 

Soorten marketing research 

 Wil je je marketingstrategie echt naar een hoger niveau tillen? Dan is het cruciaal om deze vormen van onderzoek in te zetten: 

  • Persona-ontwikkeling: Buyer persona’s geven een helder beeld van de pains en gains van je klanten, waardoor je je boodschap beter kunt afstemmen op hun specifieke behoeften​. 
  • Customer Journey Mapping: Inzicht in de klantreis helpt je om relevante content te creëren op de juiste momenten en via de juiste kanalen. Denk hierbij aan het gebruiken van gedragsdata uit tools zoals Google Analytics​; 
  • Trendonderzoek: Het bijhouden van marktveranderingen en klantverwachtingen zorgt ervoor dat je proactief kunt inspelen op nieuwe trends​ en de concurrentie altijd één stap voorblijft. 

Impact van research op de marketingfunnel 

Research biedt handvatten om de gehele marketingfunnel te optimaliseren. Vanaf de bewustwordingsfase tot en met de loyaliteitsfase, kun je dankzij inzichten uit onderzoek je doelgroep beter bedienen. In de bewustwordingsfase helpt het je bijvoorbeeld om meer gerichte campagnes te draaien, terwijl klantfeedback in latere fasen bijdraagt aan het opbouwen van duurzame klantrelaties​.  

Zorg dat je doorlopend onderzoek doet om de klant te blijven begrijpen, inzichten periodiek beschikbaar maakt en snel op veranderingen in de markt kan inspelen. Het creëren van inzichten o.b.v. research leidt tot betere onderbouwde investeringsbeslissingen en een grotere kans op succes.  

Onderzoek als groeiversneller: Netprofiler versterkt jouw digitale strategie 

Netprofiler (onderdeel van de LevelUp Group) is het #1 Digital marketingbureau uit de Emerce 100 dat zijn klanten digitaal marktleider maakt. Dit doen we vanuit groeiprogramma’s waarin we het rendement uit het online marketing-budget verbeteren en de maturity van je digitale marketing verhogen. Wat merken onze klanten hiervan? Meer omzet, winst en duurzame digitale groei. 

Benieuwd welke kansen er voor jouw organisatie liggen? Laten we eens vrijblijvend kennismaken en neem contact met ons op. 

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.