Dyon Metselaar
Author Dyon Metselaar Role Director

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Onderzoeksrapport: beter personaliseren in E-commerce

Published 31 oktober 2023 Reading time 3 minutes
Onderzoeksrapport: beter personaliseren in E-commerce

Het afgelopen jaar heeft Netprofiler, samen met Spotler en Sparque, de expertgroep ‘Beter personaliseren in E-commerce’ gehost. Samen met 30 experts van 29 verschillende bedrijven is er een jaar lang kennis gedeeld. Op 12 oktober, op het event Shopping Today, heeft de expertgroep zijn bevindingen gepresenteerd aan de markt en is het bluepaper gelanceerd.

Netprofiler is al twee jaar samen met Spotler en Sparque voorzitter van de expertgroep. Dertig experts komen regelmatig samen om kennis en ervaring te delen. Het uiteindelijke doel is om deze kennis te bundelen en met de markt te delen.

Hoe zijn we dit jaar tot de beste personalisatie inzichten gekomen?

  • Youfone: heeft een gepersonaliseerd verlengaanbod een positief effect op klantbehoud?
  • Prénatal: is gepersonaliseerde hulp bieden op een categoriepagina een goede strategie?
  • HBM Machines: heeft personalisatie in e-mail door middel van klantprofielverrijking een positief effect op het plaatsen van een herhaalaankoop?
  • PLUS: is het oproepen van vertrouwen en herkenning een goede personalisatiestrategie?
  • fonQ: zorgen productaanbevelingen die door een CDP-algoritme worden gevoed voor een uplift in conversie?
  • Planet Happy: werkt een gepersonaliseerde zoekfunctionaliteit?

Een jaar lang hebben we deze bedrijven gevolgd en geholpen om hun personalisatie-experimenten concreter te maken. Daarnaast wilden we ook zorgen dat we personalisatie-experimenten draaien die daadwerkelijk antwoord geven op de vraag: ‘Zorgt personalisatie voor een betere conversie en een blijere klant?’. Het antwoord hierop lees je in het bluepaper. Deze kun je onderaan de pagina downloaden.

Als kers op de taart heeft de expertgroep het bekende GFK Consumentenonderzoek gevraagd om de waardering naar gepersonaliseerde marketing onder consumenten te onderzoeken. De belangrijkste conclusie? De consument vindt het steeds fijner om gepersonaliseerde advertenties te ontvangen.

Uitkomsten van de experimenten

Een jaar lang intensief samenwerken met experts uit gerenommeerde bedrijven levert waardevolle input op. Dit is zijn de belangrijkste resultaten:

  • De expertgroep heeft 19 lessons learned gepubliceerd. Tips en adviezen die de experts willen meegeven aan andere e-commerce- en marketingmanagers, om zo een vliegende start te maken met een meer gepersonaliseerde aanpak.
  • Een stappenplan van 13 punten om tot een succesvol experiment te komen. De expertgroep heeft geleerd dat er een hoop onderdelen zijn om rekening mee te houden, wil je tot een succesvol experiment komen. Deze punten zijn verwerkt in een concreet stappenplan, zodat jij meteen aan de slag kunt.
  • Alle inzichten en uitkomsten uit het afgelopen onderzoeksjaar zijn samengevoegd in één allesomvattend bluepaper. Hierin worden de cases uitgebreid omschreven, zodat jij deze ook kunt inzetten in jouw bedrijf. Maar je vindt hier ook de learnings van andere experts met betrekking tot personalisatie

Ook aan de slag met een betere gepersonaliseerde aanpak, of benieuwd naar de learnings en inzichten van de 29 organisaties die hebben meegedaan aan het onderzoeksjaar? Het bluepaper is hier te downloaden.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.