Dyon Metselaar
Author Dyon Metselaar Role Director

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Van Behind the curve naar Marktleider. Hoe je digital marketing maturity bepaalt en verbetert.

Published 1 oktober 2024 Reading time 6 minutes
Van Behind the curve naar Marktleider. Hoe je digital marketing maturity bepaalt en verbetert.

Wil je weten hoe volwassen jouw digital marketing is en welke stappen je kunt nemen om je strategie naar een hoger niveau te tillen? In deze blogpost ontdek je het Digital Marketing Maturity-model van Netprofiler. Dit model helpt je inzicht te krijgen in waar jouw organisatie staat en hoe je door gerichte acties kunt groeien van intuïtief naar datagedreven marketing, en uiteindelijk marktleider kunt worden. Lees verder en ontdek hoe je jouw digitale groei versnelt.

Van Behind the curve naar Marktleider. Hoe je digitalmarketing maturity bepaalt en verbetert.

Digital marketing is een dynamisch speelveld waarintechnologie, data en strategie een cruciale rol spelen. Maar hoe weet je of jouw organisatie goed gepositioneerd is? Bij Netprofiler gebruiken we een Digital Marketing Maturity-model om precies dat te bepalen. Dit model helpt bedrijven inzicht te krijgen in hun huidige situatie en laat zien welke stappen nodig zijn om ambities te realiseren. In dit blog delen we hoe dit werkt en hoe jij jouw digital marketing volwassenheid kunt vergroten.

Het digital marketing maturity model

Ons model onderscheidt vijf niveaus van volwassenheid, elk met specifieke kenmerken en verbeterpunten. Waar staat jouw organisatie?

1. Behind the curve

Je marketing is voornamelijk gebaseerd op intuïtie, zonderstructureel gebruik van data of technologie.

Kenmerken:

  • Digital marketing: Geen gestructureer dedigital marketingstrategie. Acties zijn ad hoc en gebaseerd op aannames in plaats van inzichten.
  • Data: Data is beperkt beschikbaar of van lage kwaliteit. Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van webanalytics of andere trackingtools.
  • Technologie: Basisvoorzieningen zoals een website of socialmedia-accounts zijn aanwezig, maar niet geïntegreerd in een bredere strategie.
  • Organisatie: Er is weinig tot geen samenwerking tussen afdelingen, en er ontbreekt een digitale mindset.

Eerste stap vooruit: Begin met het opbouwen van een solide basis, zoals een betrouwbare data-infrastructuur en eenvoudige tools zoals Google Analytics.

2. On par

Je beschikt over de minimale middelen om data-gedrevenmarketing toe te passen, maar optimalisatie ontbreekt.

Kenmerken:

  • Digital marketing: Er zijn basisstrategieën aanwezig, zoals SEO, SEA, of socialmediamarketing. Campagnes worden uitgevoerd, maar niet altijd consistent of efficiënt.
  • Data: Data wordt verzameld (bijvoorbeeld via Google Analytics), maar er wordt slechts beperkt gebruik gemaakt van inzichten uit deze data om beslissingen te sturen.
  • Technologie: Gebruik van standaardtools voor analytics, e-mailmarketing en contentbeheer, maar zonder volledige integratie tussen systemen.
  • Organisatie: Er begint meer bewustzijn te komen over het belang van digital marketing, maar er ontbreekt vaak specialistische kennis.

Eerste stap vooruit: Implementeer marketingautomation en integreer systemen zoals CRM en analytics-tools.

3. Competent

Je hebt de basis op orde en concurreert met het gemiddeldein jouw markt.

Kenmerken:

  • Digital marketing: Digital marketing is een integraal onderdeel van de bredere bedrijfsstrategie. Je kunt concurreren met de gemiddelde spelers in de markt.
  • Data: Data wordt actief verzameld en geanalyseerd. Er worden trends en patronen geïdentificeerd om campagnes te verbeteren.
  • Technologie: Geavanceerdere tools zoals marketing automation, CRM-systemen, ai in marketing en data-analyseplatforms worden geïmplementeerd en gebruikt.
  • Organisatie: Teams werken meer samen, er is sprake van een gedeelde visie en het belang van digital marketing wordt erkend door het management.

Eerste stap vooruit: Investeer in advanced analyticsen start met personalisatie om de klantbeleving te verbeteren.

4. Ahead of the curve

Je behoort tot de top van jouw markt, met innovatieve endatagedreven strategieën.

Kenmerken:

  • Digital marketing: Je bent een koploper in jouw markt. Campagnes zijn innovatief en gebaseerd op diepgaande inzichten.
  • Data: Geavanceerde data-analysetechnieken zoals predictive analytics en machine learning worden ingezet om toekomstige trends te voorspellen en te sturen.
  • Technologie: Slimme technologie zoals AI, personalisatieplatformen en geavanceerde integraties tussen systemen zorgen voor continue groei en efficiëntie.
  • Organisatie: Er is een cultuur van experimenteren en continu verbeteren. Het team heeft specialistische kennis en werkt met duidelijke doelstellingen.

Eerste stap vooruit: Begin met hyperpersonalisatie en experimenteer met nieuwe technologieën zoals AI en real-time data.

5. Market leader

Je bent een pionier in jouw sector en inspireert anderen.

Kenmerken:

  • Digital marketing: Je bent een pionier en inspirator in de sector. Andere bedrijven kijken naar jouw aanpak als bestpractice.
  • Data: Data wordt niet alleen geanalyseerd, maar ook real-time geïntegreerd in alle bedrijfsprocessen. Je maakt gebruik van hyperpersonalisatie en een volledig inzicht in de klantreis.
  • Technologie: De nieuwste technologieën, zoals generatieve AI en augmented reality (AR) worden direct toegepast en gevalideerd op impact.
  • Organisatie: De hele organisatie is doordrongen van een datagedreven mindset. Teams zijn multidisciplinair en werken volledig geïntegreerd.

Eerste stap vooruit: Schaal innovaties en versterk jepositie door strategische samenwerkingen.

Hoe bepaal je jouw huidige niveau?

Bij Netprofiler hebben we een aanpak ontwikkeld om digitalmarketing maturity te meten:

Audit: Analyseer huidige campagnes, beoordeel de betrouwbaarheid van data en evalueer je technologie-stack. Interviews: Ga in gesprek met jouw team om inzicht te krijgen in processen, samenwerking en mindset. Benchmarking: Vergelijk jouw situatie met best practices in de markt om te bepalen waar je staat.

Wil je direct weten waar je staat? Wij hebben complete audits die deze stap eenvoudig maken.

Een groeipad naar succes

Weten waar je staat is de eerste stap. Maar hoe groei je naar het volgende niveau? Bij Netprofiler helpen we onze klanten in het vergroten van hun digital marketing maturity. Hier zijn concrete acties per overgang:

Behind the curve → On par: Leg een solide basis met duidelijke doelen, betrouwbare data en eenvoudige tools. On par → Competent: Optimaliseer campagnes en integreer systemen om efficiëntie te vergroten. Competent → Ahead of the curve: Maak strategische vooruitgang met geavanceerde analytics en personalisatie. Ahead of the curve → Market leader: Omarm innovatie en schaal nieuwe technologieën.

Hoe hoger de marketing maturity hoe hoger het rendement en het resultaat. Bij Netprofiler ontwikkelen we groeiplannen die deze stappen concreet en meetbaar maken, inclusief kwartaaldoelen en roadmaps. Hiermee krijg je begeleiding om stappen in de juiste richting te zetten en de initiatieven te ondernemen die nodig zijn om jouw doelen en ambities te behalen.

Jouw digital marketing volwassenheid vergroten

Digitale groei vereist focus, expertise en de juiste partners. Netprofiler (onderdeel van de LevelUp Group) is het #1 Digital marketingbureau uit de Emerce 100 dat de digitale groei van zijn klanten versneld. Bij Netprofiler ondersteunen we bedrijven door audits uit te voeren, een groeiprogramma op te stellen en de executie (deels) uit handen te nemen. Wat merken onze klanten hiervan? Meer omzet, winst en duurzame digitale groei.

Benieuwd hoe wij jouw organisatie naar een hoger niveaukunnen brengen? Laten we samen sparren over jouw groeimogelijkheden. Neem contact op en ontdek de volgende stap in jouw digital marketing.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.