Decokay: van 45 websites naar één efficiënt domein
Decokay, een franchiseformule met 45 vestigingen, stond voor een grote uitdaging: het samenvoegen van 45 afzonderlijke websites tot één domein. Met onze aanpak is dit ambitieuze project in slechts acht weken succesvol gerealiseerd, resulterend in een website die zowel de zichtbaarheid als het aantal leads verdubbelde. Ontdek hoe wij dit hebben bereikt.
Introductie
Decokay is actief in de interieurinrichting. Ze bieden een breed scala aan producten aan, zoals gordijnen, vloeren, behang, verf, horrenen zonwering. Sinds november 2023 werkt Decokay samen met Netprofiler. Een belangrijkproject binnen deze samenwerking was de ontwikkeling van een nieuwe website.
Decokay had naast hun hoofddomein voor elke vestiging een eigen domein met grotendeels dezelfde content. Echter, slechts enkele sites presteerden goed op relevante zoektermen, terwijl de meeste slechts enkele keywords en weinig kliks behaalden.
Om de zichtbaarheid van Decokay te verbeteren, was het essentieel om deze onderlinge concurrentie op te heffen en één duidelijke, gebruiksvriendelijke site te creëren waar elke franchiser mee kon werken.
Uitdaging
Een nieuwe website moest niet alleen de online zichtbaarheid van Decokay verhogen, maar ook het aantal leads maximaliseren. Gezien organisch verkeer zo'n 32% van het totale verkeer voor zijn rekening nam, was het belangrijk om de nieuwe site zo goed mogelijk op te leveren. Er waren verschillende uitdagingen die wij aan moesten gaan.
- SEO en gebruiksvriendelijkheid: De nieuwe site moest voldoen aan alle SEO best practices, optimaal ingericht zijn op het zoekgedrag van de doelgroep, een logische structuur hebben en bovendien snel en gebruiksvriendelijk zijn. Dit was essentieel om na de livegang technische problemen te voorkomen en de zichtbaarheid verder te vergroten.
- Migratie van domeinen: De migratie van 45 domeinen naar één centrale site was een grote uitdaging. Elk domein had zijn eigen rankings en backlinks en scoorde op specifieke lokale zoektermen. Deze migratie moest binnen 8 weken plaatsvinden, wat een creatieve oplossing vereiste om het risico op verlies van traffic en posities tot een minimum te beperken.
- Contentcreatie: Voor de nieuwe website moest een enorme hoeveelheid bestaande en nieuwe content worden herschreven en gecreëerd volgens de nieuwe huisstijl. In 8 weken tijd moesten 150 teksten herschreven worden en 50 nieuwe pagina's van content worden voorzien. Decokay had hiervoor zelf geen capaciteit, waardoor deze taak bij Netprofiler kwam te liggen.
Strategie
Focus op technische vereisten voor SEO: Vanaf het begin leverden we een uitgebreide SEO-wensenlijst aan de developers en namen we deel aan wekelijkse overleggen om technische problemen te voorkomen en de site optimaal in te richten voor online groei. Zo zorgden we voor een solide technische basis.
Een schaalbaar redirect plan: Een handmatige migratie van elk domein was onmogelijk. We analyseerden welke URL’s organisch goed presteerden en gebruikten een schaalbaar redirect plan op basis van ‘slug’. Dit zorgde voor consistente redirects zonder verlies van belangrijke URL’s en minimaliseerde 404-bezoeken. Om de redirects te bepalen hebben we gebruik gemaakt van een Python script dat op basis van URL, H1 en page title oude en nieuwe url’s elkaar matchte.
Inzet van ChatGPT voor content creatie: Het herschrijven en creëren van 200 teksten binnen het budget was een enorme uitdaging. Door ChatGPT in te zetten, konden we snel en efficiënt nieuweteksten genereren op basis van de bestaande content en specifieke keywords. Met uitgebreide prompts hebben we de bestaande teksten laten herschrijven, zodat deze tekst goed verwerkt kon worden in het nieuwe template. Vervolgens hebben we al deze teksten in bulk ingeladen om een hoop invulwerk in het CMS te besparen
Resultaat
De nieuwe Decokay-website ging op 2 januari live, binnen de gestelde deadline van 8 weken. De website voldeed aan alle SEO best practices en Core Web Vitals, met een pagespeed score van 99 op desktop en 76 op mobiel. In de eerste maand na livegang zagen we indrukwekkende resultaten voor het organisch verkeer:
- Een groei van 104% in clicks.
- Een toename in CTR van 1% naar 3,3%.
- Een stijging in domeinautoriteit van 33 naar 34.
- 34 nieuwe verwijzende domeinen en 285 extra backlinks.
- 67 leads vanuit organisch verkeer en 136 leads in totaal.
Dankzij onze aanpak waren we in staat om binnen een beperkt budget een SEO-proof website op te leveren, incl. teksten binnen een tijdsbestek van zo’n 8 weken. Het aantal gemaakte afspraken verdubbelde ten opzichte van de oude situatie en er zijn geen organische posities verloren. Het organisch kanaal genereerde na livegang net zoveel leads als al het verkeer over alle domeinen tezamen en hierna is er alleen maar groei ontstaan. Daarmee overtroffen we alle verwachtingen.