Stefan Stitselaar
Author Stefan Stitselaar Role Lead consultant SEO

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Financiële dienstverlener: +13% omzet met relevante content

Published 9 februari 2023 Reading time 1 minute
Financiële dienstverlener: +13% omzet met relevante content

Een grote internationaal opererende financiële dienstverlener heeft in Nederland eigenlijk maar één product: de persoonlijke lening. Het organisch verkeer naar de website was al hoog, maar het converteerde slecht. Dit kwam mede door een gebrek aan relevantie. Naast een pagina voor de ‘persoonlijke lening’ verschafte de opdrachtgever vooral veel algemene informatie wat vooral verkeer trok dat weer vertrok zonder een lening aan te vragen. Voor onze opdrachtgever was het de uitdaging om de kwaliteit van het verkeer te verhogen, zodat er meer lening-aanvragen uit het organisch kanaal zouden komen. Omdat vrijwel alle aanvragen handmatig gecheckt moesten worden, lag er ook een uitdaging in het voorkomen van aanvragen met een lage relevantie.

Wat was de strategie

Naast merkgerelateerde zoektermen was onze opdrachtgever erg afhankelijk van de generieke zoekterm ‘persoonlijke lening’. Verder kwam organisch verkeer vooral terecht op informatieve blogs over rentestanden, het oversluiten van een lening en veelgestelde vragen. Het verkeer bestond voornamelijk uit bestaande klanten of oriënterende klanten. We moesten voor onze opdrachtgever op zoek naar klanten die zich dieper in de klantreis bevonden.

Daarom hebben we met onze opdrachtgever gekeken naar relevantere zoektermen die een hogere kans op conversie hadden. Door hier verschillende landingspagina’s voor aan te maken, konden we een doelgroep bereiken die zich meer in de ‘Tell’ en ‘Sell’-fases bevond. Bovendien zijn we zo beter in staat om bezoekers te helpen aan de informatie waar ze naar op zoek zijn en kunnen we beter inschatten wat de kwaliteit van een potentiële lening-aanvraag zou zijn.

Hoe hebben we dit opgelost

Op basis van een keyword research hebben we de voornaamste zoekintenties achterhaald. Mensen willen ofwel een specifiek bedrag lenen, zoals €5.000,-. Of ze willen een lening afsluiten voor een bepaald doel, zoals een verbouwing.

Met dergelijke pagina’s zijn we in staat om klanten veel beter te informeren en kunnen we inspelen op hun wensen en behoeftes. Omdat de pagina’s heel concreet zijn ingesteld op hun zoekintentie, kunnen we alle mogelijke vragen beantwoorden en twijfels wegnemen. Hierdoor sluiten we precies aan op een diepere laag in de customer journey en zijn we in staat de conversie te verhogen door relevantere content aan te bieden.

Wat was het resultaat?

Vanaf juni 2022, hebben we de landingspagina’s uitgerold.

Onze landingspagina’s voor specifieke bedragen ranken nu op 180 zoektermen, waarvan er 40 een top 3 positie hebben. Ook op termen als ‘lening voor zzp’, ‘auto financieren’ en ‘kleine lening’ heeft onze opdrachtgever inmiddels posities in de top 3 verkregen. Daarmee is onze opdrachtgever minder afhankelijk geworden van de term ‘persoonlijke lening’.

Dat we een relevantere doelgroep verkrijgen via het organisch verkeer zie je direct terug in het conversiepercentage. Wanneer we het tweede halfjaar van 2022 vergelijken met het eerste halfjaar zien we een conversiestijging van 15,5% terwijl het verkeer in deze periodes ongeveer gelijk lag. Zonder een toename in verkeer heeft dit geleid tot een omzetstijging van 13% uit organisch verkeer.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.