Alex van de Veen
Author Alex van de Veen Role Head of Display & Video

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

NETPROFILER ONDERSTEUNT NEW YORK PIZZA MET AUTOMATISEREN EN ZORGT VOOR MEER EFFICIËNTIE EN OMZET

Published 2 mei 2023 Reading time 3 minutes
NETPROFILER ONDERSTEUNT NEW YORK PIZZA MET AUTOMATISEREN EN ZORGT VOOR MEER EFFICIËNTIE EN OMZET

Voor New York Pizza was het de uitdaging om het aantal berekeningen per jaar te automatiseren. Het doel: één uitdraai vanuit NYP invoeren met daarin per vestiging de actie voor komende maand en het bijbehorende actiebudget. Hiermee kunnen we automatisch de actieboodschappen doorvoeren in de advertenties.

Wat was de uitdaging?  

  • Elke vestiging kiest per maand één van minimaal 6 verschillende (10- of 30-daagse) acties die ze willen voeren. 
  • Een actie gaat gepaard met eigen advertentieteksten en een eigen banner- en bannercodeparameter, die in de link verwerkt moet worden. De advertenties mogen vervolgens enkel zichtbaar zijn gedurende de actieperiode, die ook per actie verschilt. 
  • Elke vestiging heeft iedere maand een ander marketingbudget ter beschikking. Dit budget moet vervolgens optimaal verdeeld worden over de verschillende Search, Display, Discovery en Facebook/Instagram kanalen en campagnes, obv de looptijd van de actie. 
  • Omdat de daadwerkelijke kosten nogal eens verschillen tov de begroting, moeten de budgetten gedurende de maand bijgestuurd worden, zodat ze optimaal worden besteed. 
  • Uitgaande van 250 vestigingen * 365 dagen * 13 campagnes gaat het om 1,2miljoen berekeningen per jaar, die we liever automatiseren dan handmatig uitvoeren. 

Kortom: veel variabelen die gecombineerd moeten worden: 

Om al deze factoren aan elkaar te knopen was er al een opzet gecreëerd waarmee maandelijks de acties met Channable regels aan de juiste vestigingen werden gekoppeld, maar deze regels moesten maandelijks geüpdatet worden om de nieuwe acties daarin mee te nemen, wat veel tijd kostte en foutgevoelig was.Daarnaast werden budgetten via spreadsheets verdeeld over verschillende kanalen, maar verschuivingen van budgetten van het ene naar het andere kanaal werden handmatig doorgevoerd, wat ook veel tijd kostte en foutgevoelig was. Tot slot werden de Facebook/Instagram campagnes maandelijks nog handmatig opgezet, wat uiteraard ook veel tijd kostte. 

 

Wat was de strategie?  

Het vraagstuk om meer te automatiseren kwam initieel bij SEA vandaan. We wilden o.a. meer lagen aan de zoekcampagnes toevoegen (generieke ‘eten bestellen’ en ‘concurrenten’), maar ook het huidige proces verder automatiseren. Zo werden de budgetten nog maandelijks handmatig bijgewerkt en zat de SEA consultant met de Social consultant regelmatig samen om de budgetten onder de kanalen te herverdelen. Al snel hebben we social daar ook breder in opgenomen en uiteindelijk willen we ook e-mailmarketing via deze manier gaan automatiseren, omdat het gaat om optimale lokale zichtbaarheid, wat om een kanaal- en discipline overschrijdende aanpak vraagt. Vervolgens is er gekeken welke stappen in het proces te automatiseren waren en op basis daarvan zijn de spreadsheets en Channable inrichting vervolgens geoptimaliseerd, zodat de juiste boodschap in de juiste campagnes per vestiging wordt gecommuniceerd. Voor de social kanalen is gebruik gemaakt van Smartly. Door de input vanuit Channable in te laden in Smartly konden de social campagnes automatisch opgezet en gedurende de looptijd bijgewerkt worden. Tussentijds is daar de automatische budgetherberekening bij gekomen voor Search, Display, Discovery en FB, zodat dat ook niet meer handmatig hoeft te worden gedaan. In deze budgetberekening zijn per kanaal meerdere factoren meegenomen om het ideale budget te bepalen. 

Hoe hebben we dit opgelost?  

De oude situatie bestond uit meerdere spreadsheets, waarin per maand de budgetten handmatig werden verdeeld en meerdere Channable projecten, waarin maandelijks de actieboodschappen werden aangepast. Voor Facebook/Instagram werden vervolgens maandelijks handmatig de campagnes opgezet. 

In de nieuwe situatie wordt er gebruik gemaakt van één spreadsheet, één Channable project en Smartly, zodat we: 

  • Eén uitdraai vanuit NYP invoeren met daarin per vestiging de actie voor komende maand en het bijbehorende actiebudget. 
  • Hiermee automatisch de actieboodschappen doorvoeren in de advertenties. 
  • Via de Channable ads generator en via Smartly de advertenties pushen naar alle kanalen. 
  • Via Smartly worden automatisch de uitingen en budgetten aangepast op basis van de input uit Google Sheets. Zonder Smartly zou dit dagelijks handmatig aangepast moeten werden per vestiging in de Facebook Business Manager. 
  • De budgetten bepaald worden obv de prestaties van de kanalen van afgelopen maand, waarbij rekening wordt gehouden met een minimumbudget. 
  • De budgetten gedurende de maand dagelijks worden geüpdatet obv de prestaties van die maand. 

Wat was het resultaat?

  

Efficiëntie 

  • Voor de opzet van de social campagnes zijn we door de inzet van Smartly en de automatisering 55% minder tijd kwijt aan opzet. Hierdoor hebben we het aantal testen dat we uitvoeren verhoogd van 1 per maand naar gemiddeld 5.5 testen per maand. 

Consideration 

  • Automatisering en experimenten binnen de social campagnes zorgen voor een CPC verlaging van 11% t.o.v. de oude aanpak 

Conversion en omzet 

  • 1e resultaten laten zien dat de omzet in Google Ads in H1 ’22 16% hoger en CVR in H1 ’22 8% hoger is t.o.v. afgelopen jaar. Aantal bestellingen is in deze periode met 12% toegenomen. 

Winstgevend 

  • De marge op de extra omzet is hoger dan de kosten. Deze campagnes dragen bij aan de winstgevendheid van de deelnemende franchisenemers 

1 New York Pizza x Netprofiler – YouTube