Netprofiler zorgt voor succesvolle campagne door gamification
Smeuïge informatie over toppings, krokante feitjes over bodems en de nieuwste smaken pizza’s. Je vindt het als bezoeker allemaal op de website van New York Pizza. Om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande bezoekers vaker te laten bestellen, zet ons social & programmatic-team multichannel campagnes op. Een van de kanalen richt zich op de inzet van display banners. Maar dan komt de uitdaging: hoe zorg je voor voldoende verkeer als uit onderzoek blijkt dat slechts 1% van de mensen die een display banner ziet de website bereikt? Dan ga je op zoek naar een andere manier.
Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat de gemiddelde CTR van een display banner slechts 0,35% is¹. Dat betekent dat meer dan 99% van de mensen die een banner ziet, de website niet bereikt. Dat kan anders! Met tech partner GumGum zochten we naar mogelijkheden om de interactie en het aantal click outs naar de website te verhogen. Het antwoord? Gamification. Oftewel, het incorporeren van een (video-) spel binnen je content marketing strategie. De spelaspecten, zoals een korting of andere beloning, betrekken je bezoeker bij je merk zodat ze vaker doorklikken én terugkomen. Met gamification kun je op korte termijn het engagement onder je bezoekers verhogen.
Strategie
Samen met GumGum is de New York Pizza Slice Game ontwikkeld. Bezoekers worden uitgedaagd om de ingrediënten voor een nieuwe pizza te snijden. Snijd je de juiste ingrediënten die op de pizza horen? Dan gaat de puntenteller lopen. Snijd je de verkeerde ingrediënten? Dan krijg je punten aftrek. Als je na het spel meer dan 50 punten in totaal scoort, word je beloond met 25% korting op een pizza naar keuze. Met één klik komt de speler terecht op een kortingspagina, welke dynamisch zijn ingericht op basis van de behaalde score.
Resultaat
Met deze aanpak is onderzocht in hoeverre het aantal click outs naar de website stijgt als er een spelelement wordt toegevoegd, ten opzichte van een standaard homepage take-over waar geen gamification in zit. De resultaten liegen er niet om. De CTR van de gamification homepage bleek 1,31% te zijn. Dat is een stijging van 167% ten opzichte van de controle homepage zonder toevoeging van gamification.
Maar, niet alleen click outs zijn gemeten. De uiting meet naast CTR verschillende in-game interacties, zoals:
- Game starts
- Game finished
- Games played again
- Finished game met meer dan 50 points
- Finished game met minder dan 50 points
Met gamification kan goed in kaart gebracht worden hoe een speler zich gedraagt. Spelen ze de game vaak? Maken ze het spel af? En weten ze precies welke ingrediënten er op de nieuwe pizza’s horen? Met andere woorden: hoe engaged zijn je bezoekers precies. Gamification is dé manier om daar antwoord op te krijgen.
https://blog.hubspot.com/agency/google-adwords-benchmark-data