Hoe parship een CTR van +11% behaalt met gerichte targeting
Één van de marketingdoelen van Parship is om een top of mind merk te zijn. Om dit te realiseren wordt er middels online campagnes gewerkt aan de naamsbekendheid en zichtbaarheid in Nederland. De totale doelgroep van Parship is groot. Om efficiënt en effectief zichtbaar te zijn, maken we dan ook gebruik van verschillende targeting methodes in de campagnes.
Om efficiënt en effectief zichtbaar te zijn, maken we dan ook gebruik van verschillende targeting methodes in de campagnes.
Binnen de social media campagnes zagen we dat de doelgroep met een interesse in astrologie het beste reageerde (CTR) op de Parship advertenties. Dat was genoeg reden om op zoek te gaan naar manieren om deze doelgroep ook via andere kanalen te bereiken.
Afbeelding 1 en 2: Previews van advertenties
Strategie
Via Datalab van DPG Media kun je een eigen doelgroep samenstellen op maat. Deze doelgroepsegmentatie gebeurt op basis van de rijke first party data die DPG Media heeft verzameld. De audience wordt vervolgens ingezet binnen het DPG-netwerk.
De ‘astrologie’ audience bestond uit een doelgroep van 18+, woonachtig in Nederland met een interesse in astrologie. Deze groep werd gecombineerd met relevante keywords, waaronder de verschillende sterrenbeelden.
De uitkomst? Een audience grootte van circa 245.000 personen. Dit is een kleinere, meer specifieke doelgroep vergelijken met de totale Parship doelgroep. De groep is ingezet naast andere targeting methodes om te bepalen of de resultaten ook binnen het DPG-netwerk goed zijn.
Resultaat
Met de inzet van de doelgroep ‘astrologie’ binnen het DPG-netwerk, scoorde de CTR boven de gestelde benchmark en werd er zichtbaarheid gerealiseerd op kwalitatieve websites zoals NU.nl, AD.nl & Magriet.nl. In vergelijking met de bredere targeting, lag de CTR binnen de astrologie doelgroep maar liefst 11% hoger.
Dit bewijst dat het juist inrichten van audiences aan de hand first party data in combinatie met de inzet op kwalitatieve websites, een positief effect hebben op de resultaten.