3 tips om een vliegende start te maken op marketplaces
Wie iemand spreekt over verkopen op Amazon hoort vaak 2 contrasterende verhalen. Het gaat of over het benutten van de gigantische potentie, of over het vastlopen bij het registreren. Ook bij andere Marketplaces, zoals Bol.com, loopt het snel stroef en gaat er veel tijd overheen voordat de eerste orders binnendruppelen. Het cliché “een goede voorbereiding is het halve werk” gaat hier vaak op. In deze blog geven we 5 tips die je helpen de juiste aanloop te nemen naar een soepele Marketplaces inrichting.
Tip 1: Het opzetten van een kanaalstrategie & tijdlijn.
Bepalen welke kanalen relevant zijn is stap 1; zo kun je op tijd beginnen met het uitzoeken wat ervoor nodig is om live te gaan. Dit helpt met het maken van een realistische planning en voorkomt frustratie tijdens het onboarden en integreren.
We vermelden specifiek dat je in de planning al rekening moet houden met realistische tijden. Dit om verwachtingen naar het team en andere stakeholders goed te managen. Veel bedrijven beginnen logischerwijs met verkopen op Bol.com, waarna organisaties met goede moed starten met andere Marketplaces. Bol.com heeft een fijne backend, bereikbare support en heldere communicatie. Maar dit gaat niet altijd op voor andere kanalen zoals Decathlon, Obelink of buitenlandse kanalen als Amazon en Kaufland. Hier gelden andere regels.
Decathlon is strenger gecureerd dan een Bol.com en accepteert niet elke verkoper of elk product. Daarnaast controleren ze veel content zelf. Vooral in Duitsland dien je zaken goed op orde te hebben. Onze oosterburen hebben betrouwbaarheid hoog in het vaandel. Als je wilt verkopen op Decathlon.de heb je een Duits Impressum nodig op je eigen kanalen. Een Duitse Impressum is een verzameling aan informatie die je, als commerciële website die op de Duitse markt actief is, beschikbaar moet hebben. Dit soort zaken kosten flink wat tijd. Hoe beter je dit inzichtelijk hebt, hoe beter je de verwachtingen kunt managen.
Amazon brengt, naast veel potentie, ook een hoop vereisten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan:
Merkregistratie. Als je als merk zelf producten wilt verkopen, is het belangrijk om je merk te registreren. Hiermee worden jouw producten beschermd, kun je gebruik maken van extra content (in de vorm van een Brand Store, zie afbeelding) en extra modules onderaan de productpagina.
EPR registriatie. Sinds juli 2022 is er een nieuwe verpakkingswet waardoor je een EPR-registratienummer nodig hebt om te kunnen verkopen op Amazon.de.
Btw-nummer. Als je FBA (Amazon’s fulfilment oplossing, waarbij Amazon de consument uitlevert) gebruikt, heb je een Duits btw-nummer nodig. Dit geldt ook voor andere Amazon landen. Omdat elk btw-nummer een andere aanvraagtijd heeft is het handig om van tevoren te bepalen waar je live wilt. Heb je hier verdere vragen over? Neem contact met ons op! Als Staxxer partner kunnen wij je helpen.
Door hier goed over na te denken in een voorstadium bewaar je intern de vrede tijdens de executie.
Tip 2: Content zo efficiënt mogelijk beheren en laten renderen
Deze tip is een logisch vervolg op tip 1. Je bent aan het verkopen en je merkt dat de Marketplace informatie nodig heeft die je niet hebt, of niet in hetzelfde format beschikbaar hebt. Een voorbeeld: Je gebruikt op de webshop 15L om het volume aan te geven, maar de Marketplace wil apart weten of het om ML, CL of L gaat. Dit dien je dus zelf los te koppelen. Nu kun je dit gemakkelijk oppakken door dit handmatig aan te passen in de backend van de desbetreffende Marketplace of door een regel te maken in een integrator.
Toch raden wij aan dit soort wijzigingen zo veel mogelijk in de backend te doen. Maak je gebruik van een PIM (Product Information Management) systeem of heb je een andere backend tool die je aan meerdere kanalen koppelt? Pas dan hier de beschrijving aan.
Dit soort wijzigingen kosten mogelijk op het moment zelf meer tijd, maar je kunt voorbereiden op de toekomst en de mogelijke uitbreiding naar nieuwe kanalen. Het voorbeeld van de 15L gaat namelijk op voor meerdere Marketplaces, maar ook waar dit niet geldt is het gemakkelijker om 2 velden te combineren dan ze te splitsen. Bovendien creëer je flexibiliteit en zorg je ervoor dat jij in controle blijft over productcontent.
Een ander situatie waarin dit voordelig is, is bij het optimaliseren van titels en beschrijvingen. Je kunt met integrator tooling via slimme regels content veranderen om zo de zichtbaarheid te verhogen. Dit zijn hele slimme optimalisaties en zijn ook heel handig als je dit vervolgens in de backend importeert. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van HTML uit een beschrijving, of het herstructureren van een titel. Zo heb je het ook beschikbaar voor eigen webshops, of andere Nederlandstalige Marketplaces, zoals Blokker of het gloednieuwe Amazon België.
In Bol.com kun je gemakkelijk het productaanbod exporteren in een XLS, zodat je dit weer kunt toevoegen aan een PIM or ERP-systeem. Geoptimaliseerde content kun je hierdoor nog beter laten renderen, omdat je het op een nieuw kanaal opnieuw kun inzetten.
Tip 3: Gebruik maken van diverse tools om vooraf kennis op te doen
Natuurlijk heeft niet iedereen de luxe om meerdere tools in te zetten, laat staan voor hetzelfde doel. Toch zijn er ook redelijk wat gratis opties. Zo kun je een beter beeld krijgen van relevante zoekwoorden door het zoekveld van Marketplaces te gebruiken. Daar laat een Amazon of Bol.com zien wat er vaak gezocht wordt in combinatie met het door jou opgezochte zoekwoord.
In dit voorbeeld zie je dat “koptelefoon gaming” geen suggestie is bij Bol.com, maar wel bij Amazon. Mogelijk kun je dat aan de voor- of achterkant van de listing verwerken zodat je wel goed vindbaar bent op dit zoekwoord.
Daarnaast zijn er voldoende betaalde tools die inzicht geven in het zoekvolume op een Marketplace. Algemene tools als Ahrefs & Google Adwords, maar ook specifiekere tools zoals Helium10 & Junglescout voor Amazon en FiveX voor Bol.com. Zit er veel overlap in de zoekwoorden? Mooi, dan kun je de listing specifiek opzetten. Als er juist veel verschil is, kan het lonen een wat algemenere listing te schrijven, of de content zelfs automatisch te wijzigen per land of kanaal. Denk hierbij aan het voorbeeld van Daelmans, het Nederlandse stroopwafelmerk. In Italië werd het als een koffiemomentje gezien terwijl ze in de VS vooral als gymsnack werden gekocht. Hierop kun je inspelen met een gedegen zoekwoordonderzoek. Bovendien kun je andere kanalen weer laten leren van dit soort Marketplace inzichten. Win-winsituatie dus.
Wil je eens sparren over Marketplaces en het opzetten van een winstgevende strategie? Wij denken graag mee. Neem contact met ons op en ga ook voor online groei!