Florien Harmsma
Author Florien Harmsma Role Lead Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

3 valkuilen bij social campagnes in de fashionbranche (en hoe je ze voorkomt)

Published 5 juli 2024 Reading time 6 minutes
3 valkuilen bij social campagnes in de fashionbranche (en hoe je ze voorkomt)

In dit blog lichten we drie veelvoorkomende valkuilen uit en geven we aan hoe je deze kunt vermijden, zodat jouw doelgroep optimaal wordt bereikt en resultaten verbeteren.

In de snel veranderende fashionbranche zijn social campagnes vaak krachtige middelen om je merk en assortiment bij de doelgroep onder de aandacht te brengen en omzet te genereren. Toch kunnen zelfs ervaren marketingteams in de valkuilen van een verkeerd opgezet campagneproces vallen, wat leidt tot tegenvallende resultaten. In dit blog lichten we drie veelvoorkomende valkuilen uit en geven we aan hoe je deze kunt vermijden, zodat jouw doelgroep optimaal wordt bereikt en resultaten verbeteren.  

1. Het ontbreken van een full-funnel aanpak 

Een van de grootste fouten die wij vaak bij fashion-organisaties zien, is zich uitsluitend richten op campagnes die direct conversies moeten opleveren. Hoewel conversiegedreven campagnes belangrijk zijn, is het essentieel om ook in de awareness- en consideration-fase te investeren. Veel merken vergeten dat de meeste consumenten een uitgebreide klantreis doorlopen voordat ze daadwerkelijk een aankoop doen. 

Waarom is een full-funnel aanpak belangrijk?  Een fashionmerk dat alleen op de conversion-fase focust, zal korte termijn succes hebben, maar zal moeite hebben om duurzame groei te realiseren. Zonder merkbekendheid en relevante bezoekersstromen, loop je kans dat de omzet uiteindelijk stagneert omdat de focus volledig ligt op mensen met een directe koop-intentie. Daarnaast zien we vaak dat verkeerde KPI's worden gebruikt om het succes van campagnes in verschillende fasen te meten, maar ook dat dezelfde KPI’s gebruikt worden voor bestaande en nieuwe klanten. Dit zorgt voor een vertekend beeld van de effectiviteit van de campagnes en de toegevoegde waarde die wordt gecreëerd.  

Hoe voorkom je deze valkuil? 

  • Bepaal de gewenste kanalenmix o.b.v. jouw doelstellingen en klantreis. Hierin spelen social-kanalen vaak een grote rol, maar neem hierin ook andere programmatic-kanalen mee om kanaaloverstijgend succesvol te zijn.  
  • Creëer doelgerichte content voor elke fase van de funnel. Voor fashion is visuele aantrekkingskracht cruciaal, dus investeer in kwalitatieve foto- en videocontent die in elke fase aansluit op de behoeften van je doelgroep. 
  • Stel specifieke KPI’s op voor elke funnel-fase en doelgroep, zoals zichtbaarheid in de awareness-fase, en conversie in de laatste fase en voor bestaande en nieuwe klanten.  
  • Experimenteer met verschillende campagneformaten zoals catalogus advertenties, video’s en user-generated content om te ontdekken wat het beste werkt voor elke fase van de klantreis. 

2. Gebrek aan experimenten binnen social kanalen 

Wat we daarnaast vaak zien is dat veel fashionmerken blijven vasthouden aan dezelfde advertentiemethodes, simpelweg omdat die in het verleden succes hebben opgeleverd. De mode-industrie verandert echter snel, en wat vandaag werkt, is geen garantie voor succes van morgen. Dit gebrek aan experimenteren kan zorgen voor afnemende resultaten, terwijl de kosten per lead of aankoop stijgen. 

Waarom is experimenteren cruciaal? Successen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, zeker niet in een branche die zo seizoensgebonden en trendgevoelig is als fashion. Een experiment-gedreven aanpak kan de kosten verlagen en de conversie aanzienlijk verbeteren. Daarnaast zorgt experimenteren ervoor dat je nieuwe kanalen, doelgroepen en creatieve vormen ontdekt die beter kunnen presteren dan je huidige benchmarks. 

Hoe voorkom je deze valkuil? 

  • Voer A/B-testen uit op nieuwe advertentieteksten, visuals en doelgroepen. Zorg ervoor dat je consequent blijft testen en optimaliseren.  
  • Maak een duidelijke contentplanning. Wissel om de twee weken van content, zodat je continu nieuwe input hebt voor experimenten. Tools zoals Hunch kunnen helpen om snel nieuwe content te creëren en flexibel te blijven en in te kunnen spelen op trends in de markt.  
  • Gebruik AI-gestuurde targeting zoals Advantage+ binnen Meta, waarmee je op een datagedreven manier nieuwe doelgroepen kunt bereiken. 

Een experimentgedreven aanpak leidt over het algemeen tot 15% verlaging van de kosten, 10-30% stijging in resultaten (conversie/klikken) en tot een verbetering van de ROAS met 20 – 30%. 

3. Het niet automatiseren van campagnes 

De laatste valkuil die we vaak tegenkomen, is dat er binnen campagnes nog erg veel tijd naar handmatig werk gaat in het beheren van de campagnes en de ontwikkeling van campagne-content. Dit zorgt niet alleen voor inefficiëntie, maar ook voor gemiste kansen doordat er niet snel genoeg op veranderingen in de markt wordt ingespeeld. Daarnaast kan je deze tijd niet besteden aan experimenteren en het uitbreiden naar andere kanalen, wat de groei voor de toekomst waarborgt.  

Waarom is automatiseren belangrijk?  In een concurrerende markt als fashion moet je snel kunnen schakelen. Handmatig werk kan dit vertragen en maakt het moeilijker om optimaal gebruik te maken van je data en externe factoren. Door automatisering zorg je ervoor dat je op schaal kunt werken, met meer precisie en consistentie. Daarnaast vergroot je de flexibiliteit om snel nieuwe campagnes te lanceren of bestaande campagnes aan te passen op basis van actuele data. 

Hoe voorkom je deze valkuil? 

  • Integreer real-time data in je campagnes. Maak gebruik van tools zoals Hunch om data uit verschillende bronnen (zoals weer, locatie of voorraad) te combineren en gepersonaliseerde advertenties te creëren en in te spelen op trends en ontwikkelingen. 
  • Automatiseer zowel de creatie als het campagnemanagement. Hierdoor kun je campagnes sneller schalen en voorkom je repeterende, handmatige werkzaamheden. 
  • Bespaar tijd en kosten door het gebruik van geautomatiseerde productfeeds en AI-gestuurde optimalisatie. Dit bespaart bij onze klanten gemiddeld 15 uur per maand aan campagnemangement, leidt tot een lagere kosten per lead (CPL) en verhoogt het aantal leads of bestellingen met gemiddeld 20-30%. 

Onze aanpak: van valkuil naar succes 

Bij Netprofiler begrijpen we de unieke uitdagingen binnen de fashionbranche. Onze aanpak is gericht op het opzetten van een full-funnel strategie, waarbij we de juiste KPI's per fase hanteren om het succes te meten. We geloven in een experimentgedreven aanpak, waarbij we continu testen en optimaliseren om de beste resultaten te behalen. Tot slot automatiseren we campagnes, zodat je efficiënt en effectief op schaal kunt adverteren, zonder in te leveren op creativiteit en precisie. 

Netprofiler (onderdeel van de LevelUp Group) is het #1 Digital marketingbureau uit de Emerce 100 dat zijn klanten digitaal marktleider maakt. Dit doen we vanuit groeiprogramma’s waarin we het rendement uit het online marketing-budget verbeteren en de maturity van je digitale marketing verhogen. Wat merken onze klanten hiervan? Meer omzet, winst en duurzame digitale groei. 

Benieuwd welke kansen er voor jouw organisatie liggen? Laten we eens vrijblijvend kennismaken en neem contact met ons op. 

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.