5 tips om jouw Responsive Search Ads zo effectief mogelijk in te zetten
Responsive Search Ads zijn belangrijker dan ooit in het digitale landschap van de SEA consultant. Sinds 30 juni is het niet meer mogelijk om Expanded Tekst Ads (ETAs) aan te maken of aan te passen. Ondanks de grote weerstand tegenover RSAs, kunnen deze toch goede prestaties leveren. Hoe? Wij geven jou 5 tips waar je direct mee aan de slag kan.
Tip 1: Gebruik de juiste koppen
Hoe meer koppen hoe beter. Dit zou je misschien denken, maar dit is niet altijd het geval. Wel is het belangrijk om zo veel mogelijk relevante koppen toe te voegen. Door relevante koppen toe te voegen kan het algoritme meer zoektermen matchen en ben jij relevanter voor de gebruiker. Let wel op! Hoe minder relevant de koppen zijn, hoe minder toevoeging dit biedt wat uiteindelijk ook zichtbaar zal zijn in de prestaties van je RSA.
Tip 2: Focus niet alleen op de Advertentiekwaliteit
Google geeft bij iedere RSA een advertentiekwaliteit aan. Deze kan onvolledig, slecht, gemiddeld, goed of uitstekend zijn. Als SEA consultant streven we altijd naar de beste kwaliteit. We kijken naar deze score voor een indicatie of een advertentie verbetering nodig heeft, aangevuld of geoptimaliseerd moet worden.
Wij hebben meerdere testen uitgevoerd met als doel een zo hoog mogelijke advertentiekwaliteit behalen. Centraal stond hier het aanvullen van nieuwe koppen om zo deze allemaal aan te vullen. En het resultaat was verrassend!
Desondanks het aanvullen van de mogelijke koppen tot het maximaal toelaatbare en een verbeterde advertentiekwaliteit gebeurde er niet wat wij verwachten. De resultaten van deze advertentie waren zelfs verslechterd. Advertenties met een hoge advertentiekwaliteit hadden -8% minder impressies en -6% in klikken. Het volledig optimaliseren van de advertentiekwaliteit leidt dus niet altijd tot betere resultaten. Waar de verwachting was dat het algoritme slecht presterende koppen eruit zou filteren en geen vertoningen meer zou geven, was dit in praktijk dus niet het geval.
De tip is dan ook om niet te veel te focussen op deze score, maar vooral te letten op relevantie. Zoals punt 1 ook al aangaf, relevante koppen zijn belangrijker dan heel veel koppen.
Tip 3: Pin belangrijke koppen
Het pinnen van koppen kan leiden tot een verslechterde advertentiekwaliteit. Nu zijn wij erachter gekomen dat een slechte score niet meteen betekent dat een advertentie slechter gaat presteren, zoals vermeld in tip 2. Het pinnen van een kop kan zeker een goede tool zijn, mits de “leesflow” van de advertentie duidelijk blijft!
Of je deze techniek wil gebruiken verschilt uiteraard per advertentie, maar een belangrijk stuk tekst pinnen hoeft zeker niet te leiden tot een slecht presterende advertentie!
Tip 4: Plaats het zoekwoord in de kop van je advertentie
Het is een hygiëne punt voor alle SEA consultants, maar toch wordt het in de praktijk niet altijd helemaal juist toegepast. We hebben het natuurlijk over verwerken van het zoekwoord in de kop van je advertentie.
Voor een hoge advertentie relevantie & ad rank is het belangrijk het exacte zoekwoord in de kop te laten terugkomen. Als je zoekwoord “SEA blogartikel” is, dan moet de kop luiden: “SEA blogartikel” en dus niet “SEA blog”. Het is een klein punt, maar wel belangrijk consistent te blijven.
De uitdaging zit in het gebruiken van meerdere verschillende zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep. Als je 10 verschillende zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep hebt, hoe laat je dan al deze woorden ook in de advertentie terugkomen? Een belangrijke vraag waar we ook bij moeten stilstaan.
In de praktijk is het antwoord niet altijd even makkelijk. Je wil uiteraard de 15 beschikbare koppen gebruiken voor USP’s en CTA’s en niet enkel je zoekwoorden. Ook heeft dit in combinatie met elkaar vaak geen zin. Een extra tip is om je zoekwoorden zo min mogelijk in dezelfde advertentiegroep te zetten. Zo blijft je advertentie relevant!
Tip 5: Blijven optimaliseren met het itemrapport
Het itemrapport is een handige tool voor het inzichtelijk maken van goed- en slecht presterende assets. Assets met veel vertoningen presteren goed, terwijl die met weinig impressies achterlopen. Hoe meer data, hoe meer kennis en hoe groter de betekenis op de resultaten.
Helaas is er op dit moment nog geen report voor meerdere RSA’s, maar wie weet in de toekomst. Wel zo handig voor meerdere advertentiegroepen of zelfs campagnes! Voor nu moet het per stuk in het itemrapport.
Waarvoor is dit rapport zo handig? Je krijgt een beter beeld van je optimalisatie mogelijkheden en kunt nieuwe combinaties advertentieteksten testen. De koppen en teksten met weinig vertoningen kun je zo eenvoudig aanpassen, om zo inzichtelijk te maken wat wel werkt en wat niet. Om dit zo nauwkeurig mogelijk te doen raden wij het gebruik van de ad variations tool van Google aan.
Samen de beste Responsive Search Ads creëren?
Nu Responsive Search Ads de norm worden binnen SEA is het wel zo belangrijk jouw ads correct hierop in te richten. Naast deze 5 tips hebben wij nog een team van ervaren SEA specialisten die jouw RSAs naar het bovenste niveau kunnen brengen. Heb jij hulp nodig bij het opzetten van je RSA’s of wil je samen sparren.