Een optimale Amazon aanpak de DSP, zo doe je dat

Brendan Kramer

Senior Programmatic Consultant

14 November 2022

4 minutes reading time

Haal alles uit je Amazon Marketplace met een full-funnel advertising strategie. Amazon DSP maakt het mogelijk om op merk- en productniveau te adverteren binnen en buiten je Amazon winkel. Target slimmer, spreek nog meer mensen aan en optimaliseer jouw Amazon strategie voor de hele sales funnel. Hoe je dat doet, lees je hier.

Wat is Amazon DSP?

Amazon DSP (Demand Side Platform) is een platform waarmee je campagnes kunt inzetten op en buiten Amazon. Uitstekend geschikt om verkeer naar je Amazon-winkel en producten te trekken. Enerzijds kun je op merkniveau je potentiële doelgroep aanspreken, kennis laten maken met je merk en zo naar je Amazon winkel trekken. Anderzijds kun je product specifieke advertenties maken voor prospects die al wat dieper in de funnel zitten. Je target ze met een advertentie die naar de productpagina gaat. Retarget gebruikers die niet direct converteren. Met de Amazon DSP kun je jouw doelgroep full funnel aanspreken.

Het krachtige van dit platform is de intelligente targeting mogelijkheid. Net als bij Facebook Advertising heb je de mogelijkheid om heel specifiek te targeten, op basis van bijvoorbeeld demografische gegevens, interessegebieden en bovenal de in-market segmenten. Daarnaast kun je segmenten aanmaken op basis van je eigen producten of die van de concurrentie. Alles om de juiste doelgroep aan te spreken voor een zo hoog mogelijk conversie.

Een holistische aanpak voor Amazon Advertising

Amazon DSP biedt de mogelijkheid om als het ware display advertising in te zetten binnen en buiten het Amazon-platform. In de advertentie-omgeving kun je jouw ideale advertentie creëren die precies past bij jouw merk, want je hebt meer creatieve vrijheid op het gebied van copy en beeldmateriaal. Deze advertenties worden getoond op verschillende plekken op Amazon, zoals de afbeelding laat zien. DSP biedt de mogelijkheid om aanwezig te zijn op platformen als iMDB, Twitch en Amazon Prime, maar ook kanalen van DPG Media. Denk hierbij aan websites als NU.nl, AD.nl, Volkskrant en Tweakers.

Naast het inzetten van advertenties via Amazon DSP, maken wij ook gebruik van Sponsored Products van Amazon Advertising. Hiermee wordt een holistische aanpak neergezet waarbij gebruikers op alle plekken in de funnel matchende advertenties zien. Dit kan op zowel merk- als productniveau, afhankelijk van het doel van onze opdrachtgever.

Waarom is de Amazon DSP the way to go?

Amazon groeit in Nederland gestaag. Nu fysieke winkels weer open zijn, gaat de groei iets minder hard dan vorig jaar, maar Amazon groeit nog steeds (Emerce, 2022). Wij hebben al verschillende opdrachtgevers geholpen met hun Amazon Marketplace waar we steeds mooie omzetcijfers laten zien. Met de aanvulling van advertising via Amazon DSP vergroot je de kans op kwalitatief verkeer aanzienlijk. Het tegelijk inzetten van Amazon en DSP zorgt voor tastbare synergie in je campagnes. Je kunt een relevante doelgroep bereiken die nog niet zoekt naar jouw producten én de geïnteresseerde doelgroep laten converteren. Door het aanspreken van potentiële doelgroepen zorg je voor additioneel zoekvolume, dat wordt opgevangen door Amazon. Jouw producten zijn beter zichtbaar én vindbaar met de specifieke targetingmogelijkheden en full-funnel advertising.

Zoals onderstaande afbeelding laat zien, kun je tot in de details jouw campagne uitwerken en bepaalde onderdelen zelfs A/B-testen.

Bakken aan informatie

Op basis van je DSP-campagne kun je relevante retail learnings opdoen, want binnen de DSP kun je inzien wat de campagne heeft bereikt. Je krijgt onder andere inzicht in deze metrics:

  • Bezoek aan productpagina vanuit jouw campagne
  • Product(en) aan wensenlijst toegevoegd
  • Aantal new – to brand % aankopen
  • Totaal aantal verkopen en verkocht bedrag
  • ROAS
  • Conversie en click rate
  • Product specifieke prestaties

Op basis van deze uitkomsten kun je jouw volgende campagnes nog beter inzetten en weet je precies welke producten voor de meeste sales zorgen.

Hoe pakt Netprofiler dit aan?

Netprofiler is een Amazon Advanced Sales Partner. Het is voor losse merken vrij lastig om toegang te krijgen tot Amazon DSP. Met Netprofiler heb je wel toegang tot de voordelen van Amazon DSP én zetten specialisten ijzersterke campagnes via Amazon Advertising in, waarbij Amazon Marketplace en Display advertising elkaar versterkt. Wij kijken in de volledige breedte naar de opzet van campagnes. Dit zorgt voor sterke listings en hogere conversies. Zo krijg je nog meer bereik met je merk, meer verkeer in je Amazon winkel en meer sales vanuit Amazon Marketplace. Direct sparren met een Consultant? Neem contact met ons op!

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!
Brendan Kramer

Senior Consultant