Goede teksten schrijven met ChatGPT: minder rooskleurig dan je denkt
De in november gelanceerde OpenAI-omgeving, ChatGPT 3.5, maakt binnen de copywritingwereld heel wat los. Schrijfwerk was de klus waarvan we dachten dat die niet door robots overgenomen zou worden. Wel dus. Korte teksten, long reads, advertentie copy of een introtekst, ChatGPT schudt het zo uit zijn mouw. Wij waren bij Netprofiler enthousiast, een tikje angstig maar zagen direct kansen. Maar na een aantal maanden toegang tot de AI-omgeving, blijkt het toch minder rooskleurig. Wij leggen hieruit waarom.
Als ChatGPT een intro voor dit artikel zou schrijven,
dan zou die er zo uit zien: ChatGPT is een grote taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Het is getraind op een enorme hoeveelheid tekst om in natuurlijke taal te kunnen communiceren met gebruikers. ChatGPT heeft kennis over een breed scala aan onderwerpen, variërend van wetenschap en technologie tot kunst en literatuur. Het kan vragen beantwoorden, conversaties voeren en nuttige informatie verstrekken.
Het grote verschil
Het eerste dat opvalt in de intro van ChatGPT 3.5 is de taalfout (grote moet groot zijn). Daarnaast zie je duidelijk dat de intro van onze copywriter boordevol emotie en een echt persoonlijk standpunt zit. Er wordt geschreven over gevoelens, gedachten en verwachtingen. Iets wat ChatGPT op dit moment niet kan. De intro is feitelijk en een beetje stijfjes. Dit zien wij terug bij veel teksten die uit ChatGPT komen. De toon is vlak en soms zelfs saai. Logisch, want een robot heeft geen gevoelens. Niet elke tekst heeft emoties nodig om het een goede tekst te maken. Er zijn zat andere manieren om van een platte tekst, een ijzersterke tekst te maken die mensen beweegt. Wij geloven dat een unieke tone-of-voice en een duidelijke why je tekst versterkt. Als je doelgroep er iets aan heeft, zit je helemaal goed.
Tone of voice
Je kunt in ChatGPT vooralsnog geen tone-of-voice of schrijfwijzer uploaden. Een tekst vanuit de AI-tool zal om die reden niet snel matchen met de tone-of-voice van jouw brand. Je kunt wel enkele aanwijzingen geven via de prompt (hiermee geef je opdrachten aan ChatGPT), waarmee de gegenereerde tekst een andere toon krijgt. Denk aan een jongere of oudere toon, speels of zakelijk. Ga een stapje verder en vraag de tool om een tekst te schrijven als een bekende schrijver, zoals Harry Mulisch of Connie Palmen. Dit is leuk, maar past het bij je brand.
Nut voor de lezer
Een AI-tool maakt een tekst op basis van wat er op het internet te vinden is en denkt niet na over: wat wil mijn doelgroep lezen? Deze input, die je als merk met klantinzichten en Buyer Persona-onderzoek verzamelt, neemt je copywriter mee in een tekst. Dit kan ChatGPT ook, maar minder genuanceerd. Een prompt voor een productbeschrijving kun je aanvullen met USP’s of voordelen voor je lezer. ChatGPT neemt dit mee, maar slaat in onze ogen te ver door. Het is alles of niets omdat hij vrijwel letterlijk de USP in de tekst verwerkt. Voordelen of unieke features op een subtiele manier verwerken, blijkt lastig.
De output is zo goed als je input (shit in = shit out)
Voor veel AI-gestuurde tools, en dus ook voor ChatGPT, geldt dat de output vooral de kwaliteit van de input reflecteert. Met andere woorden: gooi je er troep in, dan krijg je er troep uit. Wil je AI voor content gaan inzetten, dan weet deze vaak nog helemaal niets over factoren die een tekst écht goed maken. Denk niet alleen aan de juiste SEO-keywords, maar ook aan de opbouw van de tekst, de schrijfstijl, de tone-of-voice en tal van andere factoren. Dit moet je allemaal meegeven in de prompt. Een steengoede prompt is dus van cruciaal belang. Wil je een tekst creëren die aan je maatstaven voldoet, of in ieder geval in de buurt komt, dan zal je een uitgebreide prompt moeten schrijven. Tal van facetten moeten hierin terugkomen en het kan ook helpen om een synopsis te schrijven. Zo weet de AI een stuk beter wat waar moet komen. Met een simpele prompt als: ‘schrijf een tekst over onderwerp X’, gaat ChatGPT alle kanten op en sluit het waarschijnlijk niet aan op jouw wensen en die van je doelgroep. Net zoals een goede briefing voor een tekstschrijver zal je ook een goede briefing aan ChatGPT moeten geven. Alleen zo kan er iets uitkomen waar je iets aan hebt.
De conclusie: Een robot als partner, maar geen vervanger.
*Deze volgende alinea is geschreven door ChatGPT, wij hebben de foutjes er uitgehaald.
De intro van ChatGPT is feitelijk en stijfjes, omdat robots geen emoties hebben. Een unieke tone-of-voice en een duidelijke why kunnen de tekst versterken. In ChatGPT kun je nog geen tone-of-voice of schrijfwijzer uploaden, maar je kunt wel enkele aanwijzingen geven via de prompt. Een goede prompt is cruciaal voor het creëren van een tekst die aan je maatstaven voldoet. De output van AI-gestuurde tools is zo goed als de input die je geeft. ChatGPT houdt geen rekening met factoren die een tekst écht goed maken, dus je moet deze allemaal meegeven in de prompt. Een goede briefing aan ChatGPT is essentieel om tijd, geld en energie te besparen. Kortom: ChatGPT is een aanvulling als het gaat om tekstvervaardiging. Maar een vervanger is het zeker niet. Intelligente prompts maken, wordt een kunst en tegelijkertijd zullen we ook nog altijd de menselijke toets moeten doen of de teksten wel de juiste snaar raken. En omdat een robot dat tot dusver niet goed genoeg is gelukt, is er voor een copywriter zeker nog genoeg werk.