Brendan Kramer
Author Brendan Kramer Role Senior Programmatic Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Hoe bereid je programmatic campagnes voor op de cookieless toekomst?

Published 11 januari 2023 Reading time 4 minutes
Hoe bereid je programmatic campagnes voor op de cookieless toekomst?

Je ontkomt er niet aan binnen de programmatic wereld: de cookies discussie. Waarschijnlijk heb jij ook gelezen dat Google heeft besloten om de uitfasering van cookies naar 2024 uit te stellen. Dat betekent dat de veel gebruikte doelgroepen ‘interesse’ of ‘in-market’ voor programmatic campagnes verdwijnen. Voor veel mensen lijkt dat een probleem maar het biedt ook een kans. Het is namelijk een kans om je doelgroep te bereiken op een privacy vriendelijke en bovenal toekomstgerichte manier zonder cookies. Benieuwd hoe je verder moet zonder cookies? Wij leggen het je uit.

Waarom moet je nu beginnen met cookieless adverteren?

Los van het feit dat er straks geen cookies meer zijn, zijn er andere redenen om nu al te starten met cookieless adverteren. Ten eerste kan je, door voorbereid te zijn op de toekomst, de kwaliteit van campagnes in stand houden zodra de cookies echt stoppen. Je kan nu learnings opdoen en daarmee voorlopen op de massa. Je kan dus nu al testen wat voor strategie en tactiek presteert volgens je beoogde benchmark. Dan doe je learnings op voor de cookie definitief verdwijnt. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe je jouw doelgroep op schaal bereikt en welke performance je dan verwacht. Als je dit soort vraagstukken nu tackelt, dan ben je voorbereid op een toekomst zonder cookies.

Verdiep je in het advertising landschap & jouw doelgroep

Er ontstaat steeds meer bewustzijn over de nadelen van cookies. Daarom verandert het advertising landschap. Daar spelen ook browsers op in door de gebruiker opties aan te bieden. De browsers bieden keuzes in de mate van tracking: volledig blokkeren of gedeeltelijk toestaan. Met name privacy gerichte browsers zoals Opera, Safari, FireFox of Brave zijn hierin voorlopers. Wij verwachten dat meer browser deze zelfde weg in slaan. Maar vergeet ook je doelgroep niet. De doelgroep wordt steeds beter geïnformeerd over privacy en cookies. Maar tegelijkertijd draaien veel websites op de inkomsten van adverteerders. Indien die advertenties niet meer mogelijk zijn kiezen veel website-eigenaren ervoor om de website betaald te maken. Dat is dus een grote stap voor de gebruikers. Onderzoek toont echter aan dat 92% procent van de online gebruikers heeft aangegeven om te stoppen met het gebruiken van sites/apps als zij hiervoor moeten betalen. Tegelijkertijd staat 70% van de gebruikers positief tegenover het feit dat er data wordt gedeeld voor advertising, mits dit gebeurt op een goede manier. Kortom: we moeten slim omgaan met de wensen en behoeftes van de doelgroep. Je kan dus nog altijd blijven inzetten op relevante of persoonlijke advertenties, maar dan wel als de doelgroep hier toestemming voor geeft.

4 manieren om jouw doelgroep op een cookieless manier te bereiken

Natuurlijk wil je gewoon door kunnen gaan met je advertenties en wil jij zo min mogelijk impact zien in je conversies. Daarvoor moet je je doelgroep zo goed mogelijk blijven bereiken, ook zonder cookies. Dit zijn onze 4 top tips zodat jij dat gemakkelijk doet:

1. First party data verzamelen:

Dit is het verzamelen van data uit directe sources. Denk daarbij aan het achterlaten van een e-mailadres bij een aankoop, het invullen van een enquête of het invullen van een contact formulier. Dat is allemaal data die klant jou geeft.

2. Gebruik contextual targeting / whitelist targeting:

Dit soort targeting betekent dat je je doelgroep bereikt in een relevante omgeving. Een voorbeeld daarvan zijn advertenties voor artikelen op een website die daar verband mee houden. Bijvoorbeeld: een advertentie voor een voetbalschoen op een website die content maakt voor voetballers. Waarbij de content op de site geanalyseerd wordt op relevantie. Het is wel belangrijk om erbij stil te staan dat je doelgroep (bijvoorbeeld voetballers) meer interesses hebben en er dus meer websites zijn waar je doelgroep actief is en waar je advertentie tot zijn recht kan komen.

3. Publisher data:

Met het verdwijnen van de cookie zal de beschikbare data vanuit de publisher belangijker worden. De data van de publisher biedt de optie om alsnog demografische, interesse of in-market targeting toe te voegen aan de campagne.

4. Kwalitatieve inventory:

Het inkopen van kwalitatieve inventory draait om de kwaliteit van waar je advertentie geplaatst wordt. Dit is een geschikte oplossing voor cookieless programmatic. De premium publishers bieden namelijk een brand safe en kwalitatieve omgeving aan zonder het gebruik van cookies. Bijvoorbeeld binnen Online Video (Talpa/Adalliance), Digitale Radio, Connected TV of DOOH kan je veel kwalitatief bereik behalen. Deze kanalen zullen we in de toekomst meer moeten gaan gebruiken. En waarom is het dan zo effectief? Onderzoek heeft uitgewezen dat zichtbaar zijn rondom of naast kwalitatieve inventory (zoals KIJK.tv en andere kwalitatieve sites) een ‘halo effect’ met zich mee brengt. De kijker ervaart jouw merk dan als ook kwalitatief goed. Hierdoor wordt de effectiviteit van engagement verhoogd van 15% tot 70% en men kijkt men later ook positiever aan tegen dezelfde advertentie in een minder kwalitatieve omgeving.

Wat zijn de voordelen van cookieless campagnes?

- De campagnes zijn natuurlijk toekomstbestendig. Deze aanpak zorgt ervoor dat je een relatie met je klanten blijft uitbouwen en relatie met nieuwe klanten kan opbouwen.

- Jouw advertenties raken de doelgroep waar en wanneer dat echt moet. Een passende (persoonlijke) boodschap wordt uitgeleverd aan diegene die toestemming heeft gegeven en er dus ook voor open staat.

- Je voldoet aan regelgeving. Dat is niet alleen waardevol voor je bedrijf, maar het laat je klanten zien dat je geeft om hun privacy.

Beginnen met cookieless adverteren? Zo doe je dat.

Begin met je strategie. Maak dus een plan maar hou er rekening mee dat je geen cookies kan gebruiken in de basis. (Ze kunnen natuurlijk zo lang ze er zijn wel een aanvulling zijn) Bedenk van tevoren welke tactieken je gaat testen voor het ophalen van klantdata en voor het engagen van je doelgroep. Zo kan je met elke campagne en test op je website weer nieuwe learnings opdoen. (Dat betekent alleen wel dat je ervoor moet zorgen dat de consent op je eigen website goed ingeregeld is. Alleen dan kan je first party data blijven verzamelen.) Tot slot kan je ook gaan zoeken naar technologie partijen en demand side platforms (DSP’s), die je kunnen helpen de doelgroep te bereiken zonder cookies.

Zet samen met ons de eerste stappen

Wil je meteen beginnen met cookieless targeting in je programmatic campagnes, maar heb je daar (praktische) hulp bij nodig? Of wil je graag advies inwinnen over wat voor jou de beste aanpak is?Wij denken en kijken graag met je mee! Laat hieronder je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.