Investeren in marketing-capabilities: de sleutel tot groei en concurrentievoordeel

In een competitieve omgeving waar de consument snel verandert en organisaties zoals de jouwe elke dag worden uitgedaagd, kan het behalen van je groeidoelstellingen een steeds grotere uitdaging vormen. Misschien heb je al een ervaren marketingteam en werk je samen met een agency, maar merk je dat je marketingstrategie en resultaten niet langer voldoende aansluiten bij de snel evoluerende markt. Juist daarom is het investeren in je marketing-capabilities, noodzakelijk om het verschil te maken.
Hier lees je waarom investeren in je marketing-capabilities essentieel is om op lange termijn succesvol te zijn én hoe je dit doelgericht kunt aanpakken.

Wat zijn marketing-capabilities en waarom zijn ze belangrijk?
Marketing-capabilities zijn de vaardigheden, tools, processen en systemen die je marketingstrategie versterken en optimaliseren. Bij Netprofiler hanteren we het driver-model, waarbij we werken aan drivers zoals demand generation, acquisitie, conversie optimalisatie, en klantretentie. Een optimale executie van je marketing-aanpak is pas mogelijk door ook te focussen op de “enablers”: data, technologie, content en klantinzichten. Investeren in de marketing-capabilities gaat ervoor zorgen dat je marketing op een steeds hoger niveau gaat kunnen uitvoeren en je van reactieve marketing, steeds meer naar voorspellend gaat en van massa communicatie naar 1 op 1 communicatie.

De belangrijkste redenen om in marketing-capabilities te investeren
1. Meer omzet en winst door efficiënter marketingbudget
Door de marketing maturity te vergroten, krijg je meer inzicht in hoe je je budget efficiënter inzet. Dit betekent dat je uiteindelijk meer omzet genereert tegen lagere kosten per acquisitie. Je marketing wordt daarmee niet alleen effectiever, maar ook winstgevender.
2. Beter inspelen op de hogere consumentverwachtingen
De moderne consument verwacht een naadloze en gepersonaliseerde koopervaring. Wanneer je investeert in data en technologie, kun je steeds relevanter en meer gepersonaliseerd communiceren. Zo ben je in staat om op het juiste moment, met de juiste boodschap, de juiste doelgroep te bereiken – een essentiële vereiste om als e-commerce speler te blijven groeien.
3. Inzicht in klantgedrag voor effectieve strategieën
De e-commerce markt verandert snel. Door te investeren in capabilities zoals klantinzichten en data-activatie, kun je beter begrijpen wat je doelgroep beweegt. Dit helpt niet alleen bij het opstellen van effectieve campagnes, maar ook bij het continu optimaliseren van de klantreis, zodat iedere touchpoint telt.
Wat als je niet investeert? De valkuilen van een lagere marketing maturity
Niet investeren in het versterken van je marketing capabilities betekent dat je risico loopt op achterblijvende groei. Deze valkuilen komen we regelmatig tegen:
1. Concurrentievoordeel verliezen
Concurrenten die wel investeren in hun marketingcapabilities weten tegen lagere kosten nieuwe klanten te bereiken. De kans is groot dat zij hierdoor beter presteren en een groter marktaandeel opbouwen.
2. Onvoldoende profiteren van tech en data
Veel digitale marketing draait om het effectief benutten van data. Als je data en technologie niet op orde zijn, mis je kansen om je doelgroep op een winstgevende manier te bereiken en mis je optimalisaties die een hogere ROI opleveren.
3. Niet inspelen op consumentverwachtingen
De consument verwacht een naadloze en relevante koopervaring. Wanneer je marketingcapabilities niet op niveau zijn, is de kans groot dat klanten kiezen voor concurrenten die wél aan deze verwachtingen kunnen voldoen.
Hoe investeer je in marketing-capabilities? Het stappenplan van Netprofiler
Wil je op een gestructureerde manier je marketing-capabilities vergroten? Wij adviseren de volgende aanpak:
1. Breng je huidige marketing-maturity in kaart
Met een marketing-maturity scan ontdek je waar je organisatie nu staat en wat de belangrijkste verbeterpunten zijn. Bij Netprofiler bieden we een volledige scan om je huidige situatie helder te krijgen.
2. Ontwikkel een visie en lange termijn doelstellingen
Een duidelijke visie en doelstellingen zijn de sleutel tot duurzame groei. Denk aan waar je bedrijf over vijf jaar wil staan op het gebied van marketingresultaten en capaciteiten.
3. Maak een roadmap voor groei
Stel een roadmap op met korte, middellange en lange termijn acties. Dit geeft richting en zorgt voor een gestructureerde aanpak waarmee je je marketingstrategie naar een hoger niveau tilt.
4. Bepaal welke kennis je in-huis wil halen en wat je wilt uitbesteden
Sommige capabilities, zoals data-activatie en geavanceerde technologie, zijn specialistisch en ontwikkelen zich snel. Het kan daarom slim zijn om deze expertises uit te besteden. Tegelijkertijd kun je andere vaardigheden en processen in-house versterken voor langetermijneffecten.
Hoe Netprofiler kan helpen om je marketing-capabilities te vergroten
Netprofiler (onderdeel van de LevelUp Group) is het #1 Digital marketingbureau uit de Emerce 100 dat zijn klanten digitaal marktleider maakt. Dit doen we vanuit groeiprogramma’s waarin we het rendement uit het online marketing-budget verbeteren en de maturity van je digitale marketing verhogen. Wat merken onze klanten hiervan? Meer omzet, winst en duurzame digitale groei.
Benieuwd welke kansen er voor jouw organisatie liggen? Laten we eens vrijblijvend kennismaken en neem contact met ons op.