Marketplaces: het antwoord voor A-merken op de inflatie
Terwijl A-merken tijdens de coronapandemie floreerden, zorgt de huidige inflatie juist voor uitdagingen. Kwartaalcijfers laten zien dat het aantal verkochte producten terugloopt1. Hoge prijzen en hoge marges vragen om een creatieve oplossing. In dit artikel duiken we dieper in de voordelen en aanpak van een verschuiving naar Direct-to-Consumer (D2C) kanalen. De ideale manier om je producten direct aan de man te brengen.
De inflatie-uitdaging
De verminderde koopkracht van de consument zorgt ervoor dat velen nu naar betaalbare alternatieven neigen. Dit is onmiskenbaar terug te zien in de kwartaalcijfers van A-merken van Q3 2023. A-merken staan voor enkele cruciale vragen:
- Hoe blijven we consumenten aantrekken, ondanks hun kleinere portemonnee?
- Hoe kunnen we, ondanks de inflatie, onze winstgevendheid verbeteren?
Opkomst van D2C
We merken dat A-merken steeds vaker investeren in Direct-to-Consumer (D2C) kanalen. Deze trend, die al jaren zichtbaar is in de VS, lijkt nu ook in Nederland in een stroomversnelling te komen. Van oudsher verkopen veel A-merken hun producten via een netwerk van retailers, maar nu zien we steeds vaker dat merken hun eigen D2C-kanalen opzetten. Een voorbeeld van een voorloper op deze trend is Unilever, die rechtstreeks is gaan verkopen via bol.com.
Voordelen van D2C
De toenemende inflatie veroorzaakt stijgende kosten en dunnere winstmarges voor veel bedrijven. Veel merken neigen naar prijsverhogingen, maar tegelijkertijd hebben consumenten door deze inflatie minder koopkracht en winkelen daardoor prijsbewuster. A-merken worden dus gedwongen om kritisch te kijken naar hun kosten en marges om hun producten tegen een aantrekkelijke prijs te blijven aanbieden. Door rechtstreeks aan de consument te verkopen, kunnen A-merken beter concurreren.
Zonder tussenkomst van retailers behalen merken een grotere marge die voorheen naar deze retailers ging. Daarnaast kunnen ze sneller inspelen op consumentenbehoeften. Bovendien biedt deze directe benadering merken de kans om een sterkere klantrelatie op te bouwen met hun klanten en geeft waardevolle informatie over hun koopgedrag en voorkeuren. Dit helpt hen uiteindelijk om hun aanbod en marketingstrategieën beter af te stemmen op de behoeften van hun klanten.
De technologische vooruitgang het D2C-proces vereenvoudigt dit proces. Nieuwe e-fulfilment diensten, als Fulfillment by Amazon en Monta, maken het relatief eenvoudig om direct aan klanten te leveren. Daarnaast maken platforms als bol.com, Amazon, Instagram en Shopify het makkelijker om miljoenen klanten online te bereiken. Nog een bijkomend voordeel is dat integrators als ChannelEngine en Channable het vereenvoudigen om interne systemen aan deze kanalen te koppelen.
Waar begin je als je wilt starten met D2C?
A-merken staan qua D2C benadering voor een strategische kanaalkeuze. Ga je voor Marketplaces of begin je aan een eigen webshop?
Netprofiler kan helpen
In deze uitdagende tijden is deskundige ondersteuning essentieel. Bij Netprofiler ondersteunen we verschillende A-merken met bewezen succes in hun D2C-transformatie. Dankzij onze jarenlange ervaring helpen we zowel bij het opzetten van eigen kanalen, zoals webshops en socials, als bij het effectief inzetten van marketplaces.