Marcel’s Green Soap: schuimend succes met 200% groei op Amazon!
Laten we ons onderdompelen in de wereld van Marcel's Green Soap, waar schoonmaak en duurzaamheid samenkomen! Marcel's Green Soap, opgericht door Marcel Belt, is een milieuvriendelijk merk voor schoonmaakproducten. Geïnspireerd door de wens om zowel het huis als de planeet schoon te houden, heeft Marcel een assortiment schoonmaakmiddelen gecreëerd van biologische ingrediënten. Hun doel is meer bekendheid te behalen bij de grote spelers van de Europese markt, waar het merk nog minder bekend is. Amazon is hiervoor het ideale platform. In de wereld van schoonmaakproducten is het echter een uitdaging voor een duurzame speler zoals Marcel’s Green Soap om op te boksen tegen grote merken die vaak promoties en kortingen aanbieden. Aan Netprofiler de uitdaging om hier een bruisende oplossing voor te vinden!
Strategie
De uitdaging is duidelijk: De Duitse en Engelse markt overtuigen van Marcels Green Soap. Want als ze heteenmaal een keer kopen, kopen ze het vaak nogmaals. Dat kan via Amazon: meerdan 60% van de consumenten begint de online zoektocht op deze e-commercegigant. Door daar de consument te prikkelen met een duurzamer alternatief kanGreen Soap op de kaart gezet worden.
Dehypothese waarop de strategie is gebaseerd: De huidige omzet op Amazon is tedanken aan loyale klanten die liever online kopen dan in de supermarkt. Maar erwordt geen marktaandeel veroverd.
Om de strategie op te zetten zijn er een aantal analyses gemaakt:
- Assortiment analyse: Welke producten zijn echt onderscheidend op Amazon?
- Potentie analyse: Welke producten worden veel verkocht op Amazon?
- Conversie analyse: Hoe converteren items? Organisch en betaald?
- Issues / etc: Welke problemen spelen in productgroepen?
- Concurrentieanalyse: Welk deel van de markt hebben andere concurrenten in handen? Hoe hoog is de toetredingsdrempel?
Deze analyses vormde een ‘scorecard’. Een puntensysteem waarmee we aan bovengenoemde een waarde hebben gehangen. Dat resulteerde in een 3tal prioriteitscategorieën. Deze scoorde gemiddeld het best: Handzeep, afwasmiddel en wasmiddel.
We hebben een slimme strategietoegepast om de focus scherp te stellen. We begonnen met het vergroten van debeschikbaarheid door middel van casemanagement, contentverbetering en hetindienen van aankooporders. Daarna gaven we de productteksten een boost metbehulp van uitgebreid zoekwoordonderzoek, waarbij we ons concentreerden op deunieke eigenschap: duurzaamheid. We merkten dat bio-gerelateerde zoektermen opAmazon steeds populairder werden en de conversie aanzienlijk hoger was. Alslaatste stap in onze aanpak hebben we een advertentieplan opgesteld. Enerzijdsgericht op de traditionele concurrenten, zoals Sagrotan voor handzeep en Ecovervoor afwasmiddel. Anderzijds richtten we ons op bio- en vegan zoektermen. Alleswerd zorgvuldig getest en gevalideerd om de beste resultaten te behalen. Wemaakten gebruik van JungleScout om elk product te volgen. Hiermee konden wemeten of we groeiden in vindbaarheid voor de top 100 relevante zoekwoorden. Alswe met bepaalde producten de nummer 1 positie bereikten op een zoekwoord,haalden we daar het advertentiebudget weg en investeerden we in andereproductgroepen.
Resultaat
In vier belangrijke markten - Duitsland (DE), hetVerenigd Koninkrijk (UK), Frankrijk (FR) en Nederland (NL) - hebben we eenindrukwekkende groei van ruim 200% jaar op jaar weten te behalen. Deze groei ishet resultaat van doelgerichte strategieën, toewijding aan kwaliteit en eendiepgaand begrip van onze doelmarkten. In deze markten hebben we verschillendetopposities bereikt, die variëren afhankelijk van seizoensgebonden vraag,concurrentie en veranderingen in het Amazon-algoritme. Momenteel hebben we in Duitslanddrie productgroepen in de top 10 van bestverkochte items, en in het VerenigdKoninkrijk zijn dat er twee. Dit is een opmerkelijke prestatie, gezien deintense concurrentie op Amazon in deze markten. Een ander belangrijk aspect vanonze groei is de uitbreiding van ons assortiment op Amazon. We verkopen nu meerdan twee keer zoveel producten op het platform als voorheen. Bovendien zijn werecentelijk toegetreden tot de Franse markt, wat aantoont dat onze strategieëneffectief zijn en onze producten aantrekkelijk zijn voor nieuwe markten.