Danny Munier
Senior Consultant
2 May 2023
3 minutes reading time
Kortom: veel variabelen die gecombineerd moeten worden:
Om al deze factoren aan elkaar te knopen was er al een opzet gecreëerd waarmee maandelijks de acties met Channable regels aan de juiste vestigingen werden gekoppeld, maar deze regels moesten maandelijks geüpdatet worden om de nieuwe acties daarin mee te nemen, wat veel tijd kostte en foutgevoelig was. Daarnaast werden budgetten via spreadsheets verdeeld over verschillende kanalen, maar verschuivingen van budgetten van het ene naar het andere kanaal werden handmatig doorgevoerd, wat ook veel tijd kostte en foutgevoelig was. Tot slot werden de Facebook/Instagram campagnes maandelijks nog handmatig opgezet, wat uiteraard ook veel tijd kostte.
Het vraagstuk om meer te automatiseren kwam initieel bij SEA vandaan. We wilden o.a. meer lagen aan de zoekcampagnes toevoegen (generieke ‘eten bestellen’ en ‘concurrenten’), maar ook het huidige proces verder automatiseren. Zo werden de budgetten nog maandelijks handmatig bijgewerkt en zat de SEA consultant met de Social consultant regelmatig samen om de budgetten onder de kanalen te herverdelen. Al snel hebben we social daar ook breder in opgenomen en uiteindelijk willen we ook e-mailmarketing via deze manier gaan automatiseren, omdat het gaat om optimale lokale zichtbaarheid, wat om een kanaal- en discipline overschrijdende aanpak vraagt. Vervolgens is er gekeken welke stappen in het proces te automatiseren waren en op basis daarvan zijn de spreadsheets en Channable inrichting vervolgens geoptimaliseerd, zodat de juiste boodschap in de juiste campagnes per vestiging wordt gecommuniceerd. Voor de social kanalen is gebruik gemaakt van Smartly. Door de input vanuit Channable in te laden in Smartly konden de social campagnes automatisch opgezet en gedurende de looptijd bijgewerkt worden. Tussentijds is daar de automatische budgetherberekening bij gekomen voor Search, Display, Discovery en FB, zodat dat ook niet meer handmatig hoeft te worden gedaan. In deze budgetberekening zijn per kanaal meerdere factoren meegenomen om het ideale budget te bepalen.
De oude situatie bestond uit meerdere spreadsheets, waarin per maand de budgetten handmatig werden verdeeld en meerdere Channable projecten, waarin maandelijks de actieboodschappen werden aangepast. Voor Facebook/Instagram werden vervolgens maandelijks handmatig de campagnes opgezet.
In de nieuwe situatie wordt er gebruik gemaakt van één spreadsheet, één Channable project en Smartly, zodat we:
Efficiëntie
Consideration
Conversion en omzet
Winstgevend
1 New York Pizza x Netprofiler – YouTube
Director