Online radio

Radio wordt al lang niet meer alleen op de werkvloer beluisterd maar ook in de trein, op de fiets, tijdens het sporten of in de achtertuin. Zolang je een device met een internetverbinding bij de hand hebt kun je digital radio luisteren. De gemiddelde leeftijd ligt met 39 jaar ongeveer 10 jaar lager dan bij traditionele radio. Dit komt door de vele themastations die online te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld Skyradio the Christmas station of Radio 538 Ibiza.

Digital radio is een meer upperfunnel medium dat invloed heeft op het top-of-mind aanwezigheid bij de klant. Door eerder in de customer journey aanwezig te zijn, vergroot je de kans in een later stadium herkend te worden. Ook kan digital radio een versterkend effect hebben op het aanzetten tot een actie, bijvoorbeeld het download van een brochure of het aanmelden voor een online open dag.

Samen aan de slag?

Welke voordelen biedt digital radio t.o.v. traditionele radio?

  • Real time inzichten in je doelgroepen, waardoor je beter kunt segmenteren en optimaliseren
  • Targeting van mensen binnen een relevant gebied, met een bepaalde interesse of gekenmerkt door interessante demografische kenmerken
  • Geen grote budgetten nodig. Zelf bepalen hoe hoog de investering wordt
  • Dynamische budgetallocatie. Met name bij programmatic audio kent men veel vrijheid om budgetten o.b.v. prestaties te verschuiven
  • Mindere afhankelijkheid van cookies. Smart speakers bijv. hebben geen cookie data
  • Het is moeilijker de ads te blokkeren. Er zijn nog maar weinig audio adblockers

Op welke stations kan ik inkopen?

Niet alleen de luisteraars weten steeds beter hun weg te vinden naar digital radio, ook de radiozenders besluiten steeds vaker advertentieruimte digitaal aan te bieden.

Hierbij een overzicht van de belangrijkste zenders. Links staan de landelijke zenders. Ook is een groot aanbod van themakanalen binnen o.a. Q-music en Skyradio. Die staan rechts afgebeeld.

Get to the point

De aandachtsspanne wordt steeds korter. Kom snel tot het punt dat je wil maken en vertel wat jij als merk kan doen voor de gebruiker.

Herkenbaarheid

Wees niet bang je slogan of jingle te gebruiken. Dit is impactvoller en helpt de gebruiker het merk te herinneren.

Call to action

Deze zijn cruciaal. Gebruik altijd een call to action. Wat wil je dat de gebruiker doet?

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!
Alex van de Veen

Head of Display & Video