De podcastmarkt groeit hard. Rondom elk onderwerp is er wel een podcast te vinden. Onderzoek van De Markteffect Podcastmeter (4e meting, november 2020) toont aan dat 47 procent van de Nederlanders wel eens een podcast heeft opgezet. In mei 2019 was dit nog slechts 25%. Door deze toename in gebruik  wordt sponsored content steeds vaker toegepast. Men is meestal niet bereidheid om te betalen voor reclamevrije podcasts. Dat biedt kansen voor merken om te adverteren.

Waarom is adverteren in podcasts zo effectief?
Ruim 90% van de podcast luisteraars beluistert de advertenties zonder te skippen, zo blijkt uit onderzoek van Midroll Media. En meer dan de helft van de ondervraagden zegt nu sneller iets van het adverterende merk te kopen. 

Hoe komt het dat podcast advertenties zo goed scoren?

Luisteraars zijn vooral tussen de 18 en 34 jaar oud. Een doelgroep die steeds lastiger effectief te bereiken is en vaker zelf wil kiezen wat en wanneer men luistert. Daarnaast is een voordeel dat een podcast een digitaal product is, dus er kan veel gemeten en getest worden. Daarnaast wordt een podcast gekenmerkt door de volgende punten:

 

  1. Bewuste keuze

De luisteraar kiest bewust de podcast uit met een onderwerp dat hem of haar interesseert. Dit in tegenstelling tot radio dat vaak op de achtergrond aanstaat of televisie.

 

  1. Intieme band tussen luisteraar en host

Podcasts zijn een lean forward-medium. Dat betekent dat men aandachtig luistert, meestal via de koptelefoon. Het gevolg hiervan dat er een bijna vriendschappelijke band tussen luisteraar en host ontstaat. En als jouw favoriete host je in een podcast advertentie tipt over een tof nieuw product, dan neem je zo’n tip veel sneller aan dan middels een TV reclame. 

Pre- en postrolls

Met prerolls en postrolls heb je in een korte periode een groot bereik. Geschikt voor een kortlopende actie of als onderdeel van een campagneflight op meerdere kanalen. De boodschap is kort, to the point en richt zich direct tot de luisteraar.

Sponsoring

Wil je voor eens en voor altijd in de aflevering te horen blijven? En je merk koppelen aan een succesvolle podcast? Als sponsor van een show verwerken de hosts van de podcast je boodschap in de aflevering. Dat doen ze met humor, creativiteit en precies aansluitend op het publiek van de podcast. 

Branded podcast

In opdracht van bedrijven en organisaties kan er ook een eigen podcast geproduceerd worden. Uniek aan branded podcasts is de lange aandachtsspanne van luisteraars, die je ook nog eens bereikt buiten hun schermtijd. Een branded show is een bewezen manier om met je verhalen de identiteit van je bedrijf of organisatie te versterken en de band met het publiek op te bouwen. 

Trailercampagne

Maak je zelf een podcast en wil je graag een groter luisterpubliek opbouwen? Dan is het slim om je podcast te promoten door middel van een trailercampagne. De trailer van jouw podcast is dan te horen als pre-roll in een of meerdere shows. Zo komt jouw podcast direct onder de aandacht van podcastluisteraars.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!
Alex van de Veen

Head of Display & Video