Spotify

Spotify is een digitale service voor muziek, podcasts en video’s waarmee je toegang hebt tot miljoenen nummers en andere inhoud van makers overal ter wereld. Basisfuncties zoals het afspelen van muziek zijn gratis, maar je kunt er ook voor kiezen om te upgraden naar Spotify Premium.

Samen aan de slag?

Waarom adverteren op Spotify?

Spotify biedt targeting opties die uniek zijn voor de streamingdienst. Denk bijvoorbeeld aan muziekgenres, stemmingen en fans van artiesten, allemaal gecombineerd met demografische- en locatiegegevens. Hierdoor bereikt jouw Spotify advertentie jouw gewenste doelgroep binnen no-time!

  • Spotify heeft dan 147 miljoen gratis gebruikers wereldwijd;
  • Grote variatie aan mogelijkheden in soorten Spotify advertenties;
  • Platform-specifieke advertenties speciaal voor Spotify;
  • Mogelijkheid om met audio, video én display te adverteren op Spotify;
  • Unieke en uitgebreide targeting mogelijkheden;
  • Jouw advertentie tussen de populairste Spotify tracks door;
  • Bereik mensen buiten hun scherm om tijdens het autorijden, koken, feesten en sporten.

Welke doelgroepen kun je bereiken op Spotify?

De targeting opties bij adverteren op Spotify bieden de tools om precies die mensen te bereiken die jij voor ogen hebt. Op basis van demografische gegevens, locaties, interesses, muzieksmaak- en genres, playlists en de context waarin dingen worden beluisterd worden je advertenties weergegeven op momenten wanneer ze het meest effectief zijn.

Daarbij maakt Spotify adverteren onderscheid in muziekgerelateerde en niet-muziekgerelateerde content. De targeting mogelijkheden van muziekgerelateerde advertenties voor artiesten, concerten en evenementen zijn nog net wat uitgebreider en bieden de mogelijkheid om op specifieke fans van artiesten te targeten. Zo weet je als evenement zeker dat je advertentie wordt afgespeeld bij mensen die luisteren naar tracks van bijvoorbeeld je headliner.

Audio advertenties

Voor audio advertenties zijn er 2 opties. Een Audio Everywhere campagne speelt jouw Spotify advertentie af tussen het streamen van twee nummers door, vergelijkbaar met een radiocommercial. Ook kun je kiezen voor een gesponsorde playlist: Een afspeellijst met jouw visuele identiteit en gevuld met door jou geselecteerde tracks die passen bij jouw merk, waardoor dit ook meteen bijdraagt aan de uitstraling van jouw merk.

Display advertenties

Deze soort advertenties plaatsen een afbeelding in de gebruikersomgeving van Spotify. De Overlay-display advertentie zorgt dat luisteraars jouw afbeelding zien direct na het openen van de Spotify app.

De Homepage Takeover plaatst jouw merk 24 uur lang in de spotlight op de homepage. Een andere opties is het tonen van een uiting gedurende 30 seconden in de app alleen wanneer de luisteraar actief Spotify gebruikt.

Podcast advertenties

Voor podcasts biedt Spotify adverteren sinds kort ook mogelijkheden door audio advertenties die tijdens het beluisteren van een podcast worden afgespeeld. Spotify noemt deze advertenties in het Engels “Streaming Ad Insertions”. Het grote voordeel ten opzichte van reclames bij muziek is dat bij podcasts ook Spotify Premium gebruikers jouw advertenties te horen krijgen.

Video advertenties

Voor podcasts biedt Spotify adverteren sinds kort ook mogelijkheden door audio advertenties die tijdens het beluisteren van een podcast worden afgespeeld. Spotify noemt deze advertenties in het Engels “Streaming Ad Insertions”. Het grote voordeel ten opzichte van reclames bij muziek is dat bij podcasts ook Spotify Premium gebruikers jouw advertenties te horen krijgen.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!
Alex van de Veen

Head of Display & Video