DisplayVideo 360 is de grote broer van Google Ads. Met DV360 heb je als adverteerder toegang tot alle premium websites en apps. Denk hierbij aan titels als AD, NU, Buienradar, FD, BNR, Funda, YouTube en de Volkskrant. DV360 is het beste geschikt om branding campagnes te serveren. Google Ads is het meeste geschikt voor performance campagnes. Om het beste van beide werelden te hebben zetten we deze systemen tegelijkertijd in tijdens een campagne.
In DV360 is de sky the limit. Dit systeem van Google gaat verder dan standaard HTML5 banners. Hier kun je je creativiteit ook kwijt in rich media formaten. Denk aan een APTO, mobile skin of in-banner video. Je kunt allerlei interactieve elementen toevoegen waardoor de bezoeker meer kan doen dan alleen op de uiting klikken. Zo zorg je ervoor dat je boodschap opvalt tussen het grote aantal online advertenties.
Je wil je doelgroep zo goed als mogelijk bereiken. Daarvoor biedt Google diverse mogelijkheden die passen bij de fase waarin men zich bevindt. Denk aan: (custom) interesses, (custom) intent, keywords, context of targeting o.b.v. first party data (=retargeting). Om de doelgroep nog beter te targeten kun je meerdere soorten targeting over elkaar heen leggen. Dan moet een cookie aan meer voorwaarden voldoen. Let wel op dat je hierdoor al snel (te) veel cookies uitsluit waardoor je onvoldoende kunt uitleveren.
De APTO (Automatic Page Take Over) is het takeover formaat dat programmatic ingekocht kan worden op de 1800×1000 positie. Het bestaat uit twee skin elementen (links en rechts) en header formaat in de vorm van een billboard of leaderboard.
Dit zijn banners met video’s erin verwerkt. Er zijn drie soorten:
Het gebruik van custom ads t.o.v. de standaard formaten hebben verschillende voordelen. Zo zijn ze visueel aantrekkelijker, hebben een hogere interactie ratio’s, kunnen A/B testen makkelijker opgezet worden en zijn ze startkosten € 800 en als template herbruikbaar.
Head of Display & Video