Met programmatic advertising gebruik je technologie om advertentieruimte in te kopen en te optimaliseren. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van data en algoritmes om een advertentie te serveren aan de juiste persoon op het juiste moment tegen de juiste prijs.
Zodra een bezoeker een website bezoekt, vindt er een real-time auction plaats waarbij er milliseconden wordt bepaald welke advertentie er geserveerd wordt.
Programmatic advertising is bedacht om efficiëntie en transparantie voor adverteerders en publishers te vergroten. Dit door menselijk handelen te vervangen met machine learning en AI-optimalisatie.
Wellicht klinkt deze definitie simpel, maar op de achtergrond is er sprake van een complex programmatic ecosysteem waarin partijen ervoor zorgen dat vraag en aanbod met elkaar kunnen communiceren.
Aanbodzijde
Aan de aanbodzijde bevinden zich partijen die eigenaar zijn van een website. Dit zijn ‘publishers’ of ‘exploitanten’.
Ook zien we hier organisaties die het aanbod van meerdere publishers samenbrengen om de verkoop ervan te optimaliseren, de zogenaamde ad networks of saleshouses. Deze partijen bieden hun aanbod aan in een sell-side platform (SSP).
Vraagzijde
Aan de andere kant van het ecosysteem bestaat de vraag om advertentieruimte in te kopen. Dit zijn de adverteerders en organisaties die hen helpen met de inkoop en optimalisatie van de campagnes.
Deze partijen beheren de advertentiecampagnes in een demand-side platforms (DSP).
Vraag en aanbod komt samen
Uiteindelijk komt vraag (DSP) en aanbod (SSP) samen. De systemen communiceren met elkaar zonder tussenkomst van mensen: de ad exchanges. Op deze manier kan er geautomatiseerd worden ingekocht.
Om programmatic advertising te begrijpen is het goed om te weten dat media-inkoop in drie categorieën ingedeeld kan worden:
Advertentieruimte wordt vaak aangeboden middels een “waterval”. Dit betekent dat er eerst wordt gekeken of iemand de impressie direct wil afnemen. Dat kan rechtstreeks bij de publisher of programmatic guaranteed via DV360. Wordt de impressie niet verkocht, dan wordt deze aangeboden in een Private Marketplace (PMP). Wordt de impressie nog steeds niet verkocht dan belandt deze uiteindelijk in de open auction (o.a. Google Ads). Over het algemeen geldt, hoe hoger in de waterval hoe meer premium de inventory is. Daar staan ook hogere CPM prijzen tegenover.
Met een DSP kun je display, video, native, audio en out of home advertenties inkopen. Radio en out of home waren voorheen alleen “offline” in te kopen. We kunnen nu ook de technologie van Google (DV360) gebruiken om dit proces efficiënter te laten verlopen.
In vrijwel alle DSP’s is de standaard afrekenmethode Cost Per Mille (CPM). Dat weerhoudt je er niet van om op CPC of CPA te optimaliseren. Steeds meer DSP’s bieden nu ook outcome based buying aan. Dat betekent dat je ook op CPC kunt afrekenen. Handig als je een performance doel hebt.
Head of Display & Video