Pinterest is een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën zoals recepten, huis en stijl inspiratie en meer. Pinterest heeft miljarden pins, dus je vindt altijd nog ideeën voor nog meer inspiratie. Je kunt deze pins opslaan op borden om je ideeën te organiseren en makkelijk terug te vinden.
Pinterest staat op nummer 14 van grootste sociale netwerken in de wereld en 8/10 Pinterest gebruikers laten weten dat het platform hen een goed gevoel geeft. Tegenwoordig telt het platform 5 miljoen maandelijkse unieke gebruikers in Nederland. Populaire thema’s op Pinterest zijn: Entertainment, Food & Drinks, Beauty, Fashion, Travel, Home en Parenting. 82% van de gebruikers gebruikt Pinterest op een mobile device, het platform heeft ook een app.
Doordat er veel inspiratievolle content op Pinterest staat is het een interessant platform voor adverteerders. In 2020 was de omzet van Pinterest $1,6 miljard. Men is niet specifiek op zoek naar een specifiek product of dienst maar naar oplossingen en ideeën. Jouw merk kan dus ontdekt worden als perfecte match.
Doordat er veel inspiratievolle content op Pinterest staat is het een interessant platform voor adverteerders. In 2020 was de omzet van Pinterest $1,6 miljard. Men is niet specifiek op zoek naar een specifiek product of dienst maar naar oplossingen en ideeën. Jouw merk kan dus ontdekt worden als perfecte match.
Binnen de marketingstrategie kan Pinterest voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Het opbouwen van naamsbekendheid, een groter publiek bereiken, contact maken met je doelgroep, website bezoekers realiseren of aankopen genereren. Het is dus een full-funnel platform die goed bij jouw organisatie kan passen. Pinterest wordt voornamelijk door B2C organisaties ingezet.
Zoals bij alle social advertising zijn er verschillende manieren om je doelgroep te bereiken. Denk aan targeting op demografische gegevens, retargeting, vergelijkbare doelgroepen en interesses. Wat Pinterest als social medium uniek maakt is de mogelijkheid om ook te targetten op zoekwoorden. Interessant omdat 97% van de zoektermen die gebruikt worden door gebruikers in Pinterest geen merknaam bevatten. Advertentie mogelijkheden bij Pinterest zijn er ook volop, single image, carousel ads, video advertenties, dynamic product ads, het is allemaal mogelijk. Geen reden om Pinterest niet eens te testen!
Managing Consultant