Snapchat is een populair social media platform onder jongeren. Op Snapchat kunnen gebruikers korte video’s of foto’s direct met elkaar delen. Dit bericht is slechts korte tijd zichtbaar voor de ontvanger. Snapchat is nog steeds populair in Nederland met ruim 6 miljoen gebruikers. Bijna de helft is tussen de 18 en 24 jaar. Richt jij je op de jongere doelgroep? Dan is Snapchat het platform voor jou.
Op Snapchat is een relatief jonge doelgroep te bereiken. Volgens cijfers van Snapchat zelf is 46% tussen de 18-24 jaar en is 83% van de gebruikers onder de 35 jaar. Dit kanaal is dus uitermate geschikt om een jonge doelgroep te bereiken. Met het groot aantal gebruikers binnen deze doelgroep is Snapchat een kanaal wat niet meer weg te denken is uit de marketing mix.
Op Snapchat kan er veel gebruik gemaakt worden van augmented reality. Denk aan filters die gebruikers in een foto kunnen zetten of op hun eigen gezicht kunnen plaatsen en zo kunnen delen met vrienden. Snapchat biedt diverse mogelijkheden aan om dit te laten ontwikkelen en te gebruiken binnen een campagne. Hiermee kunnen gebruikers makkelijk interacteren met je merk en werk je aan een grotere naamsbekendheid onder je doelgroep.
Op Snapchat is de content erg belangrijk. Zo bestaan advertenties vooral uit korte video’s die aansluiten bij het platform. De content moet daarom goed aansluiten bij je doelgroep en leuk zijn om te bekijken. Er kan niet zomaar een platte advertentie gedeeld worden zoals op andere kanalen soms het geval is.
Je wil natuurlijk niet iedereen bereiken op Snapchat, maar alleen de mensen met interesse in je merk. Daarom zijn er diverse targetingmogelijkheden. Denk aan:
Managing Consultant