Martin van Ammers
Senior consultant
28 April 2020
5 minuten reading time
_
De Amerikaanse zoekgigant maakte vorige week bekend dat in de VS direct, en de rest van de wereld in de loop van dit jaar, het productaanbod gratis in Google Shopping getoond gaat worden. Wat betekent dit voor jou en hoe kun je dit straks gaan inzetten?
Afgelopen week kondigde Google aan dat zij haar shopping platform ook beschikbaar zal stellen aan retailers die (nog) niet adverteren in Google Shopping. Dan kan elke retailer gratis haar productaanbod in het Google Shopping platform gaan plaatsen. In de VS is de uitbreiding vanaf volgende week beschikbaar. Gaandeweg dit jaar zal deze uitbreiding ook in Nederland uitgerold worden.
Gratis exposure in een miljoenen publiek; dat klinkt als muziek in de oren, en dat zou zomaar het geval kunnen zijn. In dit blog lees je hoe jij straks gratis jouw assortiment in het Google shopping platform plaatst.
Er zijn grofweg twee wegen die leiden naar het Google Shopping productaanbod. De ene is wat prominenter op het scherm dan de ander.
1. In your face direct onder de zoekbalk óf rechtsboven op de zoekresultatenpagina, naast de organische resultaten. Dit zijn betaalde posities, daar gaat niets in veranderen. De schoorsteen bij Google moet immers blijven roken.
_
2. Via tabblad ‘Shopping’ onder de zoekbalk op de zoekresulatenpagina. Je voelt ‘m al aankomen: achter dit tabblad kunnen straks retailers hun productaanbod kosteloos gaan vertonen.
Achter dit tabblad schuilt de wondere wereld van Google Shopping. Hier kun je snel en eenvoudig producten van verschillende webshops vergelijken. Momenteel is dit (nog) het exclusieve domein van betalende adverteerders. Om hier zichtbaar te zijn dien je een feedbestand in het Google Merchant Center te uploaden, wat campagnes op te zetten and you’re off!
Oh ja, en je hebt advertentiebudget nodig. 😉
Dit is waar de aardverschuiving gaat plaatsvinden. 100% van het productaanbod is (nu nog) afkomstig van retailers die adverteren in Google Shopping. Later dit jaar zal het aanbod wat hier getoond wordt grotendeels bestaan uit niet-betaalde uitingen. Betaalde Google Shopping uitingen zullen dan alleen nog aan de boven- en onderkant van het scherm zichtbaar zijn. Net zoals het nu is in de reguliere zoekresultatenpagina van Google.
Dan is de stap om straks ook gratis zichtbaar te zijn in Google shopping klein. Bestaande adverteerders kunnen hun huidige campagnes uitbreiden met de gratis vermeldingen. Kwestie van een vinkje zetten in jouw account in het Merchant Center. De onbetaalde kliks en resultaten gaan straks simpelweg zichtbaar zijn in Google Merchant center via ‘Performance’> ‘Dashboard’. Of je laat dat door ons Shopping team doen.
Dan is het zaak om eerst een product feed aan te maken. Aan welke specificaties de feedbestand moet voldoen check je op het helpcentrum van het Google Merchant Center. Indien je nog geen Google account hebt dien je deze even aan te maken. Daarna kun je jouw site aanmelden in het Merchant Center-account.
Zie de (voorlopig Engelstalige) instructies voor jouw unpaid Shopping resultaten in Google’s Help Center. Let wel, deze functionaliteit komt dus pas gedurende dit jaar naar Nederland (hoewel er nu al early opt-ins zichtbaar worden).
Volgens Google zelf zat deze uitbreiding al in de pijplijn. De opkomst van het Coronavirus heeft Google doen besluiten om dit project versneld uit te rollen. Veel ondernemers gaan gebukt onder de impact van het virus. Het belang van een solide e-commerce strategie is veel groter geworden voor retailers. Door het gratis maken van Google Shopping reikt Google retailers een helpende hand toe.
Daarnaast is deze uitbreiding een antwoord op een van de grootste concurrenten van Google: Amazon. Amazon is extreem succesvol en daarmee een grote bedreiging voor Google, door als market place al veel verkeer en omzet van Google weg te nemen. Google zet hiermee een eerste stap om eenzelfde functie als Amazon te bieden. Ga maar na: de Shopping tab verschilt qua productindeling straks enkel met Amazon doordat de betaalde advertenties boven- en onderaan staan, in plaats van vermengd door de zoekresultaten.
Het grote verschil met Amazon is nu nog dat je via Google Shopping moet afrekenen bij de retailer zelf, maar een logische volgende stap is dat Google dat gedeelte ook op zich gaat nemen. Dan kun je dus nog enkel op prijs of je unieke aanbod je onderscheiden ten opzichte van andere retailers. Wanneer dat plaats gaat vinden, is vooralsnog afwachten.
Wat de mogelijke impact op extra verkeer (en hopelijk omzet) naar websites zal zijn is lastig in te schatten. De ‘ingang’ naar de gratis productvermeldingen kan voor velen niet zo voor de hand liggend zijn. Momenteel gebruiken nog weinig mensen de Shopping tab, maar dat kan veranderen zodra Google verdere verbeteringen aan het platform doorvoert. Prijs en snelle levering van producten hebben daarnaast een aanzienlijke impact op mogelijk extra omzet. Google Shopping is immers een vergelijkingsplatform.
Voor zowel actieve Google shopping adverteerders als de nog niet Google Shopping adverteerders is deze uitbreiding superinteressant. Er bevindt zich een miljoenenpubliek (met koopintentie!) in Google Shopping. ‘Learning by doing’ is hier het motto.
Wij als SEO-ers houden de ontwikkelingen in de gaten en informeren je zodra de organische Google Shopping resultaten beschikbaar zijn in Nederland. Zorg ervoor dat jij je de benodigde stappen hebt gezet dat, zodra Google de uitbreiding in Nederland uitrolt, jij direct zichtbaar bent in Google Shopping. Meten = weten, dus monitor Google Analytics – zeker in de eerste periode – goed.
Wij zullen onze bevindingen t.z.t. gaan delen op dit blog. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, of op een andere manier hulp nodig hebben bij je SEO of Shopping resultaten, laat het ons weten door een mail te sturen of ons te bellen via onderstaande gegevens.
Head of SEO