Florien Harmsma
Senior Consultant
22 March 2022
3 minuten reading time
Pinterest wordt steeds groter. Inmiddels gebruiken maandelijks 5 miljoen unieke gebruikers in Nederland deze visuele zoekmachine. Maar naast dat veel consumenten Pinterest gebruiken, is dit ook een platform waar je als bedrijf baat bij kan hebben. Benieuwd wat de meerwaarde van Pinterest is en welk advies onze Pinterest expert jou wil meegeven als je aan de slag gaat met deze marketingtool? Lees dan vooral even verder.
Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen wordt Pinterest ook wel een visuele zoekmachine genoemd. Dit platform staat vol met afbeeldingen en plaatjes om te inspireren. Al deze afbeeldingen zijn op te slaan op een digitaal prikbord. Of je nou op zoek bent naar ideeën om je huis in te richten, klusprojecten, inspiratie voor outfits of gewoon zomaar wil scrollen door alle foto’s, alles is mogelijk. Voor jong en oud, en voor alle mogelijke doelgroepen- het maakt niet uit, Pinterest is hét inspiratieplatform.
Misschien vraag je je af wanneer Pinterest interessant is als kanaal voor jouw bedrijf. Een goede vraag, want niet voor alle merken is social platform Pinterest een juiste keuze. Pinterest inzetten voor marketing kan bijvoorbeeld goed als je tastbare producten verkoopt. Ook helpt het wanneer deze producten fotogeniek zijn of je er goede gestylde foto’s van hebt. Het plaatsen van sfeervolle foto’s van jouw product(en) is namelijk erg belangrijk. Als de afbeelding er mooi uitziet zal deze vaker opgeslagen worden. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste is er een grotere kans dat het product blijft hangen bij de gebruiker en dat hij/zij het komt kopen. Daarnaast zullen ook andere mensen het op het board van de gebruiker zien. Zij doen de de marketing voor je!
Verkoop je een dienst of heb je een product dat minder fotogeniek is? Dan is de kans aanwezig dat Pinterest niet is weggelegd voor jouw bedrijf. Wanneer je denkt dat dit geen issue is, stel jezelf dan de volgende vragen: heb ik genoeg content beschikbaar dat geschikt is voor Pinterest? Zullen gebruikers van het platform mijn content zien als inspiratie? Wanneer het antwoord hierop ja is, let’s go. Antwoord je op één of beide vragen nee, dan raden we je aan om een ander platform te zoeken dat geschikter is voor jouw bedrijf.
Pinterest is goed in te zetten als marketingtool. Maar waarom precies? Wij hebben wat redenen op een rijtje gezet zodat het voor jou duidelijk wordt wat de meerwaarde is van dit platform voor jouw bedrijf.
Helemaal aan het begin van de klantreis, zonder dat de consument zelf weet op zoek te zijn, kan jij al zichtbaar zijn met de meest inspirerende afbeeldingen. 97% van de zoektermen die worden gebruikt in Pinterest bevatten namelijk geen merknaam. Op deze manier kun je de zichtbaarheid van het merk vergroten, in welke fase de consument ook zit.
Wanneer je als bedrijf adverteert op Pinterest word je zichtbaar in de feed van gebruikers. Niet zomaar gebruikers, maar potentiële klanten. Door de unieke mogelijkheid om naast interesses, leeftijd en demografische gegevens nu ook op zoekwoorden te kunnen targeten weet je zeker dat jouw product bij de juiste gebruikers terecht komt.
Een andere leuke bijkomstigheid van adverteren op Pinterest is dat het nog relatief goedkoop is. Met name wanneer je dit vergelijkt met Instagram of Facebook. Dit komt doordat Pinterest nog een jong platform is en een hoop merken Pinterest nog niet hebben ontdekt.
Pinterest kan jou helpen met het bepalen van de leads- en conversie doelstellingen. Dat wil zeggen dat gebruiker vanuit pinterest op jouw pagina’s landen en over gaan tot verkoop.
Voor meerdere klanten werken wij met een Pinterest strategie. We zien dat met dit platform mooie resultaten behaald kunnen worden. Zo hebben we onder andere gezorgd voor mooie CPA resultaten en een vele mate hogere ROAS (denk: +1000%) en een hoop conversies.
Weet je inmiddels al het één en ander over Pinterest en heb je een bedrijfsaccount? Dan kan je door naar de volgende stap: optimalisatie van het profiel. Daarvoor delen we een paar tips.
De eerste tip spreekt misschien voor zich, maar is en blijft hartstikke belangrijk. Vooral voor dit platform, waar zoekwoorden een grote rol spelen, moet je weten wie je doelgroep is. Blijf dit dus goed monitoren en experimenteer eens met nieuwe doelgroepen.
Een andere belangrijk tip is: zorg dat je genoeg content beschikbaar hebt. We hebben het hier dan vooral over afbeeldingen. Deze content moet in grote getalen klaarliggen om jouw profiel mee te vullen. Het hebben van een leeg Pinterest profiel is dan ook not done. Niet alleen omdat dit geen goed beeld afgeeft aan potentiële klanten, maar omdat adverteren zo minder waardevol is. Zorg er dus voor dat je profiel kan voldoen aan organische zoektermen en vul aan met het betaalde advertenties.
Het plaatsen van relevante content is een goede tip wanneer je wil dat jouw afbeelding veel wordt opgeslagen op Pinterestborden. Heb je bijvoorbeeld een kerstcollectie? Zorg dat deze op tijd wordt geplaatst op het platform. Wanneer gebruikers op zoek gaan naar inspiratie voor kerst zal jouw collectie verschijnen. Ditzelfde geldt natuurlijk voor alle mogelijke inhakers in het jaar. Om overzicht te krijgen in deze momenten kun je een inhaakkalender maken om zo nooit meer een waardevol moment te missen.
Wil je meer weten over hoe we samen je organisatie online kunnen laten groeien? Neem dan contact met ons op! Hier kan je alles vinden over wat wij doen op het gebied van online marketing. Of als je liever face to face ons leert kennen dan kan je gewoon langskomen voor een praatje en een kop koffie. We ontmoeten je graag!
Director