Linkmonitoring: zó voorkom je verlies van omzet en autoriteit!

Martin van Ammers

Head of SEO

30 November 2021

3 minuten reading time

 

Bij het bepalen van de organische zoekresultaatpagina’s kijkt Google naar ontzettend veel (200+) factoren. Deze factoren worden globaal onderverdeeld in onpage-, en offpage factoren. Op onpage factoren kun je als website eigenaar zelf invloed op uitoefenen. Denk bijvoorbeeld aan een relevante content of het verbeteren van de laadsnelheid van je site. Op offpage factoren heb je al site eigenaar minder invloed op. Bijvoorbeeld het aantal inkomende links en de kwaliteit hiervan. Juist dit ongrijpbare-aspect maakt het des te belangrijker het linkprofiel (totaal van inkomende externe links naar jouw website) met enige regelmaat te monitoren. In dit artikel leggen wij uit waarom linkmonitoring zo belangrijk is en hoe je dit aanpakt.

 

Populariteit is wat telt

Het doel van een offpage zoekmachine optimalisatie is het populair maken van een website op het internet. In een notendop komt dat op het volgende neer: hoe meer relevante websites naar een website linken, hoe populairder de website en hoe meer autoriteit deze zal hebben. Autoriteit is ontzettend belangrijk om überhaupt een kans te maken in de organische zoekresultaten. Concurrenten kunnen -tot op zekere hoogte- net zulke gave content en geoptimaliseerde web-technieken hebben als jouw site. Het verschil in posities -en dus verkeer- in Google wordt dan gemaakt door de autoriteit van een site.

 

Verhogen autoriteit

Het verhogen van de autoriteit van een website is een continu proces. Het vergt bloed, zweet, tranen en vooral veel tijd en uithoudingsvermogen om de juiste links naar je website te realiseren. Het plaatsen van extreem toffe en relevante content is één van de manieren om links te vergaren. Geef andere websites een reden om naar jouw website te linken. Natuurlijk zet je ook diverse sociale media kanalen in om mensen te attenderen op jouw interessante content.

Registreer belangrijke links

Er wordt veel tijd en geld besteed aan het verhogen van de autoriteit van sites. Als er een fraaie linkplaatsing plaatsvindt ben je er al site eigenaar natuurlijk erg blij. Je doet er verstandig aan om belangrijke linkplaatsingen te registreren. Enkele voorbeelden van deze belangrijke linkplaatsingen zijn links vanaf relevante blogs, nieuwssites enz. Minder belangrijke links zijn bijvoorbeeld startpagina links (of klonen daarvan).

Wie linkt er naar mijn site?

Er zijn diverse linkregistratie tools (Google Search Console, Ahrefs etc.) waarin je een overzicht van inkomende links naar je website kan raadplegen. Realiseer je goed dat dit nooit het totale overzicht is, maar slechts een momentopname. In dit artikel focussen we ons op de backlink in Google Analytics. Dit stelt ons namelijk in staat om de waarde van een link te kwantificeren.

 

Periodieke controle inkomende links

Het is belangrijk om met enige regelmaat te controleren of belangrijke links nog actief zijn. In de praktijd wordt dit vaak niet of nauwelijks bijgehouden. Toch is het belangrijk om links te blijven monitoren en wel om deze redenen:

  1. Het voorkomt verlaging van autoriteit
  2. Het voorkomt omzetvermindering
  3. Het voorkomt een desinvestering

 

1. Het voorkomt verlaging van autoriteit

In grote mate bepalen inkomende links de autoriteit van je website. Als belangrijke links niet meer bestaan, heeft dit op den duur vaak negatieve gevolgen voor de autoriteit op zowel domein-, als paginaniveau. Dit heeft weer gevolgen op de vindbaarheid van je website op voor jou relevante zoektermen in Google. In SEO-tools wordt vaak aangegeven met een score. Vaak is er een score op domein,- en paginaniveau.

Bron: ahrefs gebuikt Domain Rating (DA) en URL Rating (UR) om de autoriteit in kaart te brengen

 

2. Het voorkomt omzetvermindering

Goede en relevante links op websites kunnen direct een goede bijdrage aan je omzet leveren. Wanneer men, na het klikken op een link, op jouw website beland bestaat de kans dat hij direct overgaat tot converteren. Om dit inzichtelijk te maken, zul je e-commerce tracking in Google Analytics dienen in te stellen. Vervolgens kun je via acquisitie, alle verkeer en dan verwijzingen zien of en welke links voor jou opbrengsten realiseren.

In Google Analytics kun je zien hoeveel transacties er hebben plaatsgevonden en wat de opbrengsten dit in totaal zijn. Hierom is periodiek controleren van deze waardevolle links belangrijk. Als je dit niet doet dan loop je de kans dat je niet in de gaten hebt dat waardevolle links opeens niet meer bestaan. Als een linkende website overgaat op bijvoorbeeld een anders CMS of een nieuwe site, bestaat de kans dat jouw link sneuvelt. Handmatig controleren is een tijdrovende, kostbare klus. Gelukkig zijn er gratis SEO-tools die voor jou kunnen controleren of inkomende links nog werken.

 

3. Het voorkomt een desinvestering

Online marketing kost geld. Stel je wil een contentmarketing strategie uitrollen, dan zal één van de doelen waarschijnlijk het verhogen van de autoriteit van de website zijn. Aanwas van belangrijke nieuwe links moet in kaart worden gebracht welke links er momenteel actief zijn. Op deze manier zorg je ervoor dat investeringen een duurzamer en rendabeler karakter krijgen.

 

Aan de slag!

Als je serieus met SEO (search engine optimization) bezig bent is het niet de vraag of je aan linkmonitoring moet doen, maar waarom je dit nog niet doet!

Wil je nog meer SEO-optimalisaties toepassen? Wil je nog betere resultaten behalen op Google om zo bovenaan alle zoekpagina’s te staan? Wij helpen je graag. We kijken naar technische en inhoudelijke verbeterpunten en zorgen er samen voor dat jouw zoekresultaten verbeteren!

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!