Joery Wildekamp
Marketing en Communicatiemedewerker
20 May 2021
2 minuten reading time
We zijn super trots dat we samen met New York Pizza een zilveren Dutch Interactive Award hebben gewonnen in de categorie Activation. Met deze campagne behaalden we voor de 200 NY Pizza franchise vestigingen een omzetstijging van maar liefst 45 procent. Tegelijkertijd ontving elke franchisenemer maximaal rendement op het marketingbudget doordat pizzaliefhebbers in hun postcodegebied automatisch lokale acties kregen voorgeschoteld.
Tijdens de feestelijke live uitzending op 20 mei werd bekend dat we met onze case ‘New York Pizza goes local’ zilver hebben gewonnen. Een prachtig compliment voor New York Pizza en het online marketing team van Netprofiler! De onafhankelijke vakjury verkoos deze case tot een na beste op het gebied van activatie en gaf aan dat “de effectieve overgang van offline folderen naar online activatie deze case heel erg bijzonder maakt. NY Pizza heeft een fijnmazige oplossing bedacht en heeft de franchisenemers hierin heel knap weten mee te nemen.”
De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn dé prijzen voor het allerbeste interactieve werk van Nederlandse makers. De DIA wordt georganiseerd door Emerce en Dutch Digital Agencies (DDA) en wordt sinds 2010 jaarlijks uitgereikt aan de meest vooraanstaande bureaus en opdrachtgevers. Tijdens een korte online pitch op vrijdag 16 april wisten we de vakjury te overtuigen.
Netprofiler realiseerde voor de ruim 200 Nederlandse vestigingen van New York Pizza een omzetstijging van 45 procent, met een mediatactiek die inspeelt op alle stappen in de volledige customer journey van de pizzabesteller. Eerst werd een aantal dagen achter elkaar de interesse van potentiële pizzaklanten gewekt met bewegende NYP-advertenties binnen Facebook, Instagram en Snapchat. Dit gebeurde alleen wanneer iemand minder dan vijf kilometer verwijderd is van een vestiging, en alleen tijdens de ‘hongerige uurtjes’. Pizzaliefhebbers die doorklikten, kwamen op een landingspagina terecht met de juiste actie van de dichtstbijzijnde vestiging. Ook wanneer nieuwe of bestaande klanten een pizza-search deden binnen Google of Bing, werden ze automatisch doorgestuurd naar de juiste aanbiedingen van de juiste franchisenemers. Die halen daardoor maximaal rendement voor het beschikbare budget. Ze hebben bovendien volledig inzicht in het rendement van hun lokale sociale media-campagnes.
Elke franchisenemer spendeert, op basis van een percentage van de omzet, automatisch het juiste maandbudget. Dankzij dit slimme gebruik van geo- en gedragsdata steeg niet alleen de omzet met 45 procent, maar nam ook de brand awareness sterk toe: het aantal impressies ging omhoog met 1.222 procent, en het unieke bereik met 1.412 procent. Bovendien steeg door deze gelokaliseerde aanpak de click-through rate (CTR) met 18 procent in vergelijking met landelijke campagnes.
Founder en partner