Tessa Stottelaar
Consultant
13 July 2021
3 minuten reading time
Als je in Google een vraag intypt zie je nu geregeld een zoekresultaat waaronder klikbare kopjes staan met vragen en antwoorden. Je kan het antwoord op een vraag dus meteen op Google lezen. Dit zijn vaak resultaten die hoog op de eerste pagina staan en veel geklikt worden. Kortom: dit wil je graag bereiken met je webpagina!
Deze opmaak van vraag en antwoord in Google heet een FAQ page snippet. (FAQ staat voor Frequently Asked Question.) Google geeft deze feature aan pagina’s die relevant zijn én de data in de juiste structuur hebben staan. Daarvoor heb je structured data nodig en moet je info een FAQ page schema staan. Hoe je dat doet lees je aan het einde van deze blog!
Intratuin is zichtbaar met een FAQ snippet op de zoekterm ‘zelf compost maken’.
Wat is het effect van een FAQ page snippet?
Je bent natuurlijk niet de enige die bovenaan in Google wil staan. Daarom is het belangrijk dat je zo zichtbaar mogelijk bent in de zoekresultaten. Hoe doe je dat? Door zo veel mogelijk ruimte in te nemen! Dus door een FAQ page snippet te behalen vergroot jij je visuele aanwezigheid in de SERP (Search Engine Result Page). En een goede FAQ page snippet zorgt dan voor meer traffic naar jouw website.
Hoe haal je het meeste uit de FAQ page snippets?
Het is een super waardevolle plek en feature om te hebben bij google. Je kan er het meeste uithalen als je deze 3 tips opvolgt:
Bezoekers krijgen, voordat ze doorklikken naar jouw website, al extra informatie over wat er op de pagina te vinden is. Zorg er dus voor dat de info helder is en bij jouw website en stijl past!
Bij het implementeren van de veelgestelde vragen is het belangrijk dat jij je met de inhoud richt op actuele en originele content. Content die de zoeker daadwerkelijk helpt. Daarnaast is het goed om na te denken over de soort vragen die jouw achterliggende pagina relevanter maken voor de bezoeker. Let bijvoorbeeld op dat de antwoorden niet vol staan met reclame over je product of dienst.
Doordat je direct antwoord geeft op een vraag hoeven zoekers jouw website (soms) niet meer te bezoeken. Geef daarom niet alle informatie weg, jouw website is immers dé informatiebron die bezoekers moeten hebben.
Om te bepalen of jij echt voor de FAQ page snippet wil gaan is het goed om de voor- en nadelen af te wegen. Hieronder sommen we ze voor je op.
Dat maken wij je makkelijk! Met de FAQ page schema generator heb jij in een paar minuten alles wat je nodig hebt. Door de generator te gebruiken staat je data al in de juiste structuur zodat Google het makkelijker kan herkennen. Als jij er dan voor zorgt dat je een waardevolle pagina hebt, dan heb je in no-time een FAQ page snippet in de google zoekresultaten staan!
Wil je nog betere resultaten behalen op google en wil jij bovenaan alle zoekpagina’s staan? Wij helpen je graag! Samen kijken we naar wat jij kan verbeteren, zowel technisch als inhoudelijk, en zorgen er dan gezamenlijk voor dat jouw zoekresultaten verbeteren. Lees hier meer over hoe wij SEO toepassen voor jouw succes!
Head of SEO