Webtrekk: Integratie van in-depth analytics met krachtige marketingtools

Jorne Struiksma

Managing Consultant

23 June 2016

4 minuten reading time

_
In Nederland is Webtrekk nog relatief onderbelicht. In dit blogbericht licht ik de features van de tool toe en bespreek ik de belangrijkste redenen om Webtrekk te gebruiken.

In dit artikel bespreek ik de meest onderscheidende features van Webtrekk, een digital marketing tool die zijn oorsprong in Duitsland vindt. Webtrekk begon in 2004 in Berlijn en is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 130 werknemers met kantoren in China, Italië, Spanje, Nederland en de Verenigde Staten. Wereldwijd wordt Webtrekk gebruikt door klanten verdeeld over 30 landen. Webtrekk heeft een prominente positie in het digitale landschap verworven. In Nederland is Webtrekk nog relatief onderbelicht. In dit blogbericht bespreek ik de belangrijkste redenen om Webtrekk te gebruiken.

 

Waaruit bestaat webtrekk?

Webtrekk is een digital intelligence suite die bestaat uit meerdere onderdelen. Hieronder een korte beschrijving van de zes onderdelen van Webtrekk:

onderdelen_webtrekk_digitalintelligence_suite

Onderdelen van Webtrekk: een digital intelligence suite.

  • Analytics

Analyseren van data om tot inzichten te komen.

  • User Relationship Management (URM)

Data Management Platform voor het verzamelen van alle bezoekersinformatie en het kunnen voorspellen van de customer lifetime value.

  • Marketing Automation (MA)

Automatisering van persoonlijke aanbevelingen en advertenties.

  • Testing

A/B en Multivariate test tool.

  • Tag Integration

Tag Management oplossing.

  • Customer Journey (CJ)

Attributie modellering en cross-channel tracking tool.

Meer informatie over de verschillende oplossingen die Webtrekk aanbiedt in haar digital intelligence suite vind je op de website van Webtrekk.

Waarom webtrekk?

Webtrekk biedt een aantal onderscheidende features ten opzichte van andere marketing oplossingen. Ik breng hieronder de belangrijkste features in kaart:

Databescherming

Webtrekk heeft databescherming hoog in het vaandel staan. In alle lagen van de Webtrekk software is aandacht besteed aan databescherming. De datacentra zijn gecertificeerd door de International Organization for Standardization en de servers van Webtrekk bevinden zich in Duitsland. Duitsland staat bekend als een land dat erg veel waarde hecht aan privacywetgeving.

Webtrekk is de enige analytics tool die door het TÜV (Duitse technische inspectie associatie) gecertificeerd is met een Certified Data Protection seal. Daarnaast voldoet Webtrekk net als andere analytics software zoals Google Analytics of Adobe Analytics aan alle Europese wet- en regelgevingen.

Features

Enkele features die Webtrekk heeft te bieden op het gebied van data privacy en databescherming zijn:

  • Mogelijkheid tot server-to-server tracking, hierdoor is er op een website geen tracking zichtbaar voor de bezoeker.
  • Anonimiseren van IP adressen.
  • Ingebouwde opt-in/out functies zoals het tonen van “Do not track” headers.
  • Naast het toewijzen van algemene rechten per gebruiker in de tool ook kunnen aangeven welke dimensies en metrics een gebruiker kan inzien, gedurende welke periode en tot welke onderdelen een gebruiker toegang heeft binnen de suite.
  • Altijd ongelimiteerde toegang tot alle ruwe data.
  • Support van data en privacy specialisten van Webtrekk.

_

Alle data vanuit een plek beheren

 

webtrekk_digital_intelligence_suite

Webtrekk digital intelligence suite.

Het beheren van alle data vanuit één plek is op zichzelf niets nieuws. Immers is het beheer en gebruik van data in verschillende tools, die in dezelfde suite aanwezig zijn, ook beschikbaar in de GA360 suite en de Adobe Marketing Cloud. Webtrekk biedt dezelfde oplossing, maar dit maakt de tool er niet minder nuttig op. Data blijft namelijk beter beschermd op het moment dat deze niet van de ene tool naar de andere tool wordt verstuurd. Daarnaast kan data die wordt verzameld middels Webtrekk Tag Integration en Analytics, ook worden gebruikt in Webtrekk Testing, Marketing Automation, User Relationship Management en Customer Journey.

Bijvoorbeeld: er is een apart stukje data layer toegevoegd aan een webshop waarbij iedere bezoeker op basis van zijn/haar koopgedrag uit het verleden een bezoekerstype krijgt toegedeeld. Deze data wordt verzameld via Tag Integration en in Analytics kunnen er vervolgens, per bezoekerstype, segmenten worden aangemaakt voor analysedoeleinden. Ook kunnen de segmenten uit Analytics worden gebruikt om: A/B testen op uit te voeren, de toekomstige lifetime value per bezoekerstype te voorspellen, de attributie toewijzing in te regelen per bezoekerstype en persoonlijke promoties te tonen per bezoekerstype.

_

User Centric Tracking

user_centric_device

Webtrekk heeft enorm veel te bieden op het gebied van user centric tracking. Hieronder licht ik de belangrijkste features toe:

  • Ingebouwde voorspelling van de customer lifetime value, o.b.v. een algoritme ontwikkeld door Webtrekk.
  • Inzicht in dezelfde bezoekers op verschillende apparaten middels de Cross Device Bridge.
  • On-the-fly recency, frequency & engagement analyses.
  • Creëeren van productlijsten die dynamisch worden gevuld op basis van vertoond bezoekgedrag.
  • Inrichten van custom dimensies en custom metrics op bezoekersniveau die in alle onderdelen van de suite bruikbaar zijn.

_
Voordelige maandelijkse fee

Uiteraard hangt het maandelijkse kostenplaatje af van verschillende factoren. Onder andere het aantal websites / applicaties waarop je Webtrekk wilt laten draaien, het aantal server calls dat benodigd is om alle data volledig te kunnen meten en de benodigde handmatige configuratie. Wel ligt de fee van Webtrekk over het algemeen een stuk lager dan bijvoorbeeld de fee van de GA360 suite of de Adobe Marketing Cloud. Dit maakt dat Webtrekk de voordelen biedt van betaalde analytics software (support, premium functionaliteiten, regelmatige updates etc.), maar dat het wel betaalbaar blijft voor niet alleen grote organisaties. Mocht je meer informatie over de prijs willen ontvangen dan kun je dit vrijblijvend navragen bij een medewerker van Netprofiler.

_

Webtrekk: een serieuze overweging waard

Webtrekk biedt uitkomst voor organisaties die op zoek zijn naar een complete digital intelligence suite, die zich kan meten met vooraanstaande oplossingen zoals de GA360 suite of de Adobe Marketing Cloud. De features rondom privacywetgeving en databescherming heeft Webtrekk gemaakt tot wat het nu is. Op dit vlak laat Webtrekk haar concurrenten ver achter zich. In alle uithoeken van de tool is aandacht besteed aan veilig en volledig databeheer. Tot slot ligt de maandelijkse fee een stuk lager dan bij de concurrentie. Eén ding staat vast, van Webtrekk gaan we in de toekomst nog veel horen!

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!
Frans Appels

Founder en partner